|
|
|
> El traçat projectat > Oposició > Valoració de geòlegs i enginyers dilluns, 18 de juny de 2007
El 8 de juny el Ministeri de Foment espanyol va anunciar l'enèsim ajornament del termini d'execució del Tren de Gran Velocitat (TGV), que no travessarà Barcelona ni arribarà a Catalunya Nord fins el 2012, i no pas el 2009, com era previst. Motiu al·legat? Garantir la seguretat de les obres, sobretot dels túnels que han de travessar Barcelona i Girona.
L'anunci, durament criticat des de molts àmbits de la societat catalana (empresarial, polític, periodístic..), va seguir la declaració d'impacte ambiental favorable al tram barceloní Sants-Sagrera, feta dos dies abans pel Ministeri del Medi espanyol. El tram en qüestió es vol aprovar definitivament a mitjan juliol. Tot plegat ha acrescut encara més la polèmica sobre aquest tram, que ha d'unir les estacions de ferrocarril de Sants i la Sagrera amb un túnel subterrani que ha de passar pel centre de la capital catalana. L'oposició més visible a aquest traçat és capitanejada per la plataforma AVE pel Litoral i pel Patronat de la Sagrada Família, que considera una temeritat de fer passar el túnel a tocar l'obra magna d'Antoni Gaudí. A sobre (i per molt que l'itinerari proposat hagués estat acordat el 2002 per l'Ajuntament de Barcelona, el govern de la Generalitat i el govern espanyol), tampoc no hi ha unanimitat política. Els tres partits de l'oposició a l'Ajuntament de Barcelona (CiU, PP i ERC), governat en minoria per PSC i ICV, proposen traçats alternatius. Això pot acabar amb l'aprovació d'una moció contrària al traçat actual per a dissuadir el govern espanyol de tirar-lo endavant.
El traçat projectat
+ El TGV no travessarà Barcelona ni arribarà a Catalunya Nord fins el 2012.
El traçat projectat, de 5,8 km, va del carrer de Provença fins a l'alçada de l'avinguda de la Diagonal i tot seguit enfila el carrer de Mallorca fins a la Sagrera. Si s'executava, el túnel passaria arran de la Sagrada Família, a 10 m de la façana del temple i a més de 25 sota terra. Atesa l'estructura del monument, i a fi de protegir-lo, hi ha previst de construir una pantalla de pilons d'1,5 m de diàmetre i 40 de profunditat. El Ministeri de Foment diu que les obres començaran el gener del 2008 i remarca que el túnel no passarà per sota dels edificis, sinó dels carrers de l'Eixample.
OposicióPerò aquest pla no convenç ni la plataforma AVE pel Litoral ni el Patronat de la Sagrada Família. Aquest argüeix que, si es fes d'aquesta manera, la construcció del túnel n'amenaçaria greument l'estructura, i recorda que no hi ha risc zero. També fa observar que la Sagrada Família és una obra genial, de gran esveltesa i, per això mateix, vulnerable; que la pantalla de pilons hauria de suportar la façana de la Glòria (la més grandiosa i d'un pes enorme); que el túnel passaria a menys d'1,5 m per sota dels fonaments, per sota del mantell freàtic (aigües subterrànies) i del nivell de la mar; i que l'estudi de l'Administrador d'Infrastructures Ferroviàries (ADIF), l'ens del Ministeri de Foment que gestiona la xarxa ferroviària, no aporta cap informe específic de l'eventual impacte sobre el temple.
Valoració de geòlegs i enginyers
+ Logotip del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya.
El Col·legi Oficial de Geòlegs de Catalunya considera correcte l'estudi de l'ADIF, però hi troba a faltar aquest informe específic. A petició, doncs, del Patronat de la Sagrada Família, s'ha compromès a oferir assessorament tècnic i un dictamen en matèria geològica. El Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya sosté que els coneixements i les tècniques moderns haurien de fer possible una construcció segura, però no pren posició sobre la idoneïtat del traçat. Això sí, creu que hauria de tenir el màxim consens social i polític i que s'hauria de fer un seguiment exhaustiu de les obres.
|
Investiga
> Entrevista de Mònica Terribas amb Jordi Bonet, arquitecte en cap de la Sagrada Família.
> Descripció d'aquest monument religiós.
> Revenja de la mediocritat racionalista de l'Eixample: l'opinió d'en Josep Pla.
I també...
- Un túnel que perforarà sediments d'1,8 milions d'anys.
- Les al·legacions d'AVE pel Litoral contra el traçat actual.
- Tres informes encarregats pel patronat de la Sagrada Família el desaconsellen.
- Auca de la Sagrada Família.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |