|
|
|
> Què és... > ...i què no és > Símptomes dilluns, 22 de gener de 2007
El dia 20 de gener es va fer al CaixaFòrum Barcelona la Sisena Jornada sobre Dislèxia a Catalunya, centrada, naturalment, en la dislèxia, o dificultat d'identificar, comprendre i reproduir els símbols del llenguatge escrit.
L'organització d'aquesta jornada va anar a càrrec de l'Associació Catalana de Dislèxia (ACD), instituïda el 1992 amb la finalitat de respondre a les necessitats educatives d'individus dislèxics o amb unes altres dificultats específiques d'aprenentatge. Si les primeres jornades aspiraven a fer créixer la consciència social sobre la dislèxia, aquesta sisena jornada pretenia atènyer més reconeixement acadèmic, laboral, legal i social dels dislèctics. I és que, encara avui, la dislèxia no és prou reconeguda dins el sistema sanitari, educatiu i legislatiu (a casa nostra, per exemple). I això que és un trastorn descrit i reconegut per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), que dura tota la vida i no gens marginal: segons estimacions de l'Associació Internacional de Dislèxia, el 85% de la població amb dificultats de lectura (15%-20% de la població mundial) és dislèxica; hi ha fonts que parlen d'un 10% de dislèctics, bé que de grau divers.
Què és...
+ La dislèxia afecta el processament del llenguatge parlat i escrit.
La dislèxia és un trastorn congènit (de naixença) i, segons molts experts, genèticament adquirit, que afecta el processament del llenguatge parlat i escrit, manifestat en la dificultat de llegir, escriure i, a vegades, de fer càlculs aritmètics (per confusió de nombres de grafia o fonètica semblant).
...i què no és
+ La dislèxia és totalment independent de factors intel·lectuals, culturals i emocionals.
La dislèxia és totalment independent de factors intel·lectuals, culturals i emocionals, i, per tant, no és deguda a negligència o manca d'intel·ligència. De fet, sovint es diagnostica quan hom constata que el grau de desenvolupament del llenguatge escrit i parlat d'un escolar no es correspon amb la seva intel·ligència. El problema, doncs, no és de capacitat, sinó de mètode: com que és una dificultat específica, la dislèxia demana una atenció igualment específica, un mètode d'aprenentatge propi, cosa insistentment reclamada per pares, professionals de l'ensenyament i associacions. Altrament, pot tenir conseqüències negatives diverses: aïllament, disminució del rendiment escolar, pèrdua d'autoestima...
Símptomes
+ Com que és una dificultat específica, la dislèxia demana una atenció igualment específica.
També és molt important de descobrir la dislèxia com més aviat millor, cosa que no es pot fer si pares i mestres no estan al corrent d'aquest trastorn i n'ignoren els símptomes, que són molt diversos: lectura i escriptura amb repeticions, omissions i addicions de lletres i paraules; dificultat de compondre mots i descompondre'ls en síl·labes; errades ortogràfiques; dificultats de concentració i d'organització de les activitats quotidianes; confusió en les seqüències (dies de la setmana, mesos de l'any...); i, molt perceptiblement, manca de correspondència entre intel·ligència i desenvolupament de les habilitats de llegir i escriure.
|
Investiga
I també...
- El suport familiar, cabdal.
- Celebritats amb dislèxia.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |