|
|
|
> Robots futbolistes > Més enllà del futbol > El precedent de Deep Blue dimarts, 13 de juny de 2006
Fer un equip de robots futbolistes que, devers el 2050, sigui capaç de vèncer els campions mundials de futbol, els de carn i ossos, és ciència-ficció? Tal vegada. En tot cas, aquest és el propòsit agosarat del projecte internacional RoboCup, organitzador de la RoboCup 2006, una mena de copa del món de futbol disputada per autòmats.
Igual que el Mundial de futbol, RoboCup 2006 es farà a Alemanya, concretament a la ciutat de Bremen, entre el 14 i el 20 de juny, i aplegarà experts en tecnologies de la informació, enginyers i jovent de tot el món, a més dels quatre-cents quaranta equips participants de prop d'una quarantena d'estats. De fet, la competició, que, com veurem, no se circumscriu al futbol, és l'esquer d'un objectiu més general i més quotidià: promoure la recerca de la intel·ligència artificial i de la robòtica. Perquè, que uns androides juguin a futbol semblantment als humans és una fita que demana l'anàlisi i la integració de tecnologies molt diverses.
Robots futbolistesLa RoboCup de futbol (o 'RoboCupSoccer'), que es fa anualment des del 1997 (l'any passat es va disputar a la ciutat japonesa d'Osaka), comprèn cinc modalitats distintes, cadascuna amb unes regles particulars: 'Simulation League', sense robots, que els espectadors poden seguir a través d'una pantalla gegantina; 'Small Size League', amb equips formats per cinc vehicles petits; 'Middle Size League', que oposa equips integrats per robots de dimensions mitjanes; 'Four-Legged League', amb autòmats de quatre potes, i 'Humanoid League', amb humanoides completament autònoms, un o dos per equip. La majoria d'aquests humanoides són construïts pels mateixos participants, bé que també n'hi ha de firmes comercials.
Més enllà del futbolEl futbol a banda, el programa de RoboCup 2006 inclou tres categories més: RoboCupRescue, RoboCupJunior i RoboCup@Home, amb competicions pròpies. RoboCupRescue posa a prova la capacitat dels robots en situacions d'emergència: rescat d'individus, catàstrofes...; RoboCupJunior, adreçat a la jovenalla, comprèn competicions robòtiques de futbol, ball i rescat; i RoboCup@Home és una categoria nova, consistent en un conjunt de proves que els robots han de superar.
El precedent de Deep BlueEl propòsit de formar, abans de mig segle, un equip de robots capaç de derrotar els campions mundials de futbol pot semblar del tot aventurat. Conscients d'això, els impulsors del RoboCup ens recorden els progressos de la intel·ligència artificial fets aquests últims temps, amb dos exemples prou il·lustratius: l'ordinador escaquista Deep Blue, que el 1997 va vèncer Garry Kaspàrov, aleshores campió del món d'escacs; i la missió de la NASA Mars Pathfinder, la primera a enviar un robot a explorar la superfície del planeta Mart, fita igualment atesa el 1997.
|
Investiga
> Galeria fotogràfica de robots futbolistes.
> Semblança del matemàtic anglès Alan Turing, pare de la intel·ligència artificial.
I també...
- Prova de Turing, relativa a la intel·ligència dels ordinadors.
- Definició de 'robot' i origen del mot.
- Wakamaru, el robot domèstic.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |