|
|
|
> Consum responsable i societat de consum > Comerç just > El temps, valor suprem dijous, 15 de desembre de 2005
De fa temps que organitzacions no governamentals (ONG) i institucions públiques malden perquè tothom sigui conscient de la necessitat d'adquirir i consumir els béns que ens ofereix el mercat amb dignitat; altrament dit, de fer-ne un 'consum responsable'.
El consum responsable, també anomenat consum conscient i consum crític, es basa en criteris ètics i en valors tals com la solidaritat, la justícia, el respecte al medi i a la natura, el desenvolupament sostenible... Exigeix, doncs, de pensar en el proïsme i de seguir uns certs principis morals. Naturalment, aquesta manera de procedir abasta qualsevol activitat relacionada amb el consum, des de l'ús d'aigua domèstic (un bé escàs, recordem-ho) fins a la compra d'aliments o de productes de qualsevulla mena, de primera necessitat o no. El compromís amb el consum responsable és més efectiu com més coneixença hi ha dels drets dels consumidors i usuaris, entre els quals el dret de rebre informació veraç i suficient de tota mena de productes i serveis.
Consum responsable i societat de consumEl consum responsable és una resposta a la societat de consum, resultant del sistema capitalista, que la propulsa. A parer dels crítics, en l'estadi actual del desenvolupament capitalista s'atia desmesuradament el consum, molt per sobre de les necessitats reals, a còpia de publicitat i màrqueting, per exemple.
Comerç just
+ El comerç just beneficia els petits productors dels països pobres.
Un dels moviments lligats al consum responsable és l'anomenat comerç just, que propugna unes relacions comercials més equitatives entre països rics i pobres. El comerç just, en què hi ha compromeses moltes ONG, consisteix a comprar primeres matèries i productes artesans als petits productors dels països subdesenvolupats i en vies de desenvolupament, a uns preus que els garanteixin unes condicions de vida dignes.
El temps, valor suprem
+ Al món hi ha uns tres-cents bancs del temps.
El temps no solament pot ésser un valor econòmic, sinó també humà. I és aquest valor humà que rendibilitza l'anomenat 'banc del temps'. Un banc que intercanvia, com a penyora de solidaritat, de cooperació i d'integració ciutadanes, el temps exigit per la prestació de béns i serveis (idiomes, informàtica, cura de gent gran, feines de la llar...), segons les aptituds i necessitats de cadascú. En unes altres paraules, el banc del temps allò que capitalitza i presta són hores, no pas diners.
|
Investiga
> Consum responsable: una definició àmplia.
> Recomanacions per al foment d'aquest consum.
> Publicitat i consum: una guia per a joves.
I també...
- Consells pràctics per a l'estalvi d'aigua domèstic.
- Guia de consum responsable de l'organització ecologista Greenpeace.
- Sobre producció agrària ecològica.
- Coses a tenir en compte a l'hora d'adquirir una joguina.
- Principis del comerç just.
- Què en sabeu, de l’anomenat turisme responsable?
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |