30.04.2016 - 22:00
|
Actualització: 01.05.2016 - 15:49
Arran del debat sobre si cal tramvia a la Diagonal de Barcelona, he volgut saber una mica qui hi ha darrere de l’empresa TRAM. Aquesta és l’empresa privada que explota els tramvies actualment a Barcelona. I suposo que serà (però això encara no està decidit) l’empresa que gestionarà els nous tramvies. Tindria tota la lògica del món. Però veurem. Actualment l’empresa és 95% privada, i 5% pública. Els tres grans accionistes privats de l’empresa són Globalvia, Alstom i Moventia, com es veu a la seva lloc web.
El gran accionista, amb el 50% de les accions, és Globalvia. Globalvia era de Bankia i la constructora FCC, però no fa ni un mes que s’ho han venut a tres fons de pensió. Un de canadenc, un de britànic i un d’holandès. El fons de pensió britànic, per exemple, és de professors d’universitat britànics. Gent que s’ha obert una pensió privada i que quan es retiri vol una bona paga. Per això inverteixen en projectes com el Tram. Senyal que hi veuen futur i negoci.
Després, amb un 25%, hi ha la multinacional francesa Alstom. Alstom també fabrica els tramvies, a Santa Perpètua de la Mogoda, per la qual cosa el seu negoci és doble. Per una banda ha cobrat per fabricar els tramvies que ara circulen per la Diagonal. Per l’altra, cobra per gestionar el TRAM. Jo espero de tot cor que aquesta multinacional mai pressioni a l’administració amb aquella coneguda cançoneta: fem el tram o tanquem la fàbrica. Però veurem.
En tercer lloc, amb una mica menys d’un 25%, hi ha l’empresa catalana Moventia. Un cas curiós, aquest. Moventia fa diners de dues maneres. Invertint en tramvies, i en cotxes. Vosaltres no heu sentit mai els defensors del Tram dient que és una manera de fer front al cotxe? Doncs el TRAM té de soci a Moventia, que compta amb més de vint concessionaris … de cotxes! Suposo que el moviment de Moventia és aquest: si la gent va en TRAM, fem diners. Si la gent va en cotxe, també. Moventia és una empresa familiar, presidida per Miquel Martí, que havia estat president del lobby sobiranista d’empresaris Fem Cat. Per últim, un altre soci minoritari de l’empresa és l’empresa Comsa Emte, de la família Sumarroca, imputats en el cas Pujol, i acusats de finançar a CDC.
Després, és clar, també és interessant saber qui són els membres del consell d’administració de l’empresa. La pròpia empresa me’ls ha facilitat molt amablement, perquè no apareixen a la web. D’entrada, tenim el president: Francisco Javier Vizcaíno Muñoz. Aques home també és president de Cedinsa, com diu el seu perfil de Linkedin. I Cedinsa fa autopistes de ‘peatge a l’ombra’. Vosaltres heu sentit que el TRAM ajudarà a frenar el cotxe? Doncs el president del TRAM fa autopistes. I les fa de ‘peatge a l’ombra’, com l’Eix Transversal. Això vol dir que els ciutadans no paguen els peatges al moment d’entrar a l’autopista (no els agradaria) sinó que ho fan a través dels impostos (ni ho saben, que paguen autopistes). Paguen, per cert, fins i tot els que no tenen cotxe, ni carnet, ni han passat mai per l’autopista. Quin gran invent, el peatge a l’ombra. Doncs ni així, tu. Aquest article de l’Ara explica com el govern ha hagut de rescatar algunes de les autopistes de Cedinsa, presidida per Vizcaíno. Cedinsa agrupa quatre grans constructores (FCC, Comsa, Copisa i Copcisa).
També m’ha interessat molt, del consell d’administració, els dos únics membres que no són consellers: el vicepresident no conseller Francisco Javier Fontant Cosialls, i el secretari no conseller Francisco Franch Romaní. Tots dos advocats del bufet Arco. Aquests advocats són assessors tributaris. Gent que assessora com pagar impostos. Menys impostos, suposo. El cas és que Franch Romaní, no t’ho perdis, és un inspector d’hisenda en excedència. Brillant. Aquest sí que deu saber com pagar menys impostos. Ell els recaptava per l’estat fa quatre dies. Aquí el tenim en un curs, on efectivament es presenta com a recaptador d’impostos en excedència. El Confidencial també ho diu.