12.09.2016 - 22:00
|
Actualització: 13.09.2016 - 09:15
L’empresa sud-coreana Hanjin, la setena naviliera més gran del món, va fer suspensió de pagaments el 2 de setembre passat. Quan es va saber la notícia, una gran part de la seva flota era en alta mar i no fou capaç de trobar refugi. El fet és que, ara mateix, hi ha 77 vaixells de la companyia davant de ports o a mar oberta esperant que la situació es resolgui. Moltes terminals no es volen fer càrrec de les mercaderies d’aquestes naus perquè Hanjin, que acumula un deute de més de 4.500 milions d’euros, no pot pagar el cost de descarregar els contenidors. Segons una estimació de l’Associació de Comerç Internacional de Corea del Sud, els anomenats ‘vaixells fantasma’ transporten béns per valor d’uns 13.000 milions d’euros.
Tres vaixells mercants de la naviliera –Hanjin Shenzhen, Hanjin Bosal i Hanjin Spain– són ara mateix davant les costes del país. Barcelona i València són dos dels principals ports europeus on opera la companyia.
Segons una informació que ha donat el Port de Barcelona a VilaWeb, el Shenzhen va navegar un parell de dies prop de la ciutat mentre esperava rebre el vist-i-plau de la matriu de Hanjin per a descarregar-hi. L’empresa té por que, com que no pot pagar el deute, li confiscaran els vaixells –com ja ha passat a Singapur– o una part de la mercaderia.
De totes maneres, la setmana passada el Shenzen va rebre l’autorització per a entrar al port de Barcelona. Segons l’autoritat portuària, li van donar totes les facilitats per a descarregar. ‘El vaixell és propietat de Hanjin, però transportava contenidors d’unes altres navilieres que no tenen res a veure amb les dificultats econòmiques de Hanjin’, diu l’autoritat portuària. I afegeix que només veta l’accés a les instal·lacions en casos ‘molt excepcionals’.
El refredament de l’economia global ha perjudicat greument el sector del transport marítim. Hi han caigut els preus en picat i moltes navilieres han hagut de tancar la parada. Per això les empreses que sobreviuen volen establir aliances per a operar en rutes conjuntament; són rutes que, si hi transitessin individualment, no foren rendibles. El Shenzhen operava en una d’aquestes rutes conjuntes.
El dia 3 de setembre al vespre el vaixell mercant va tornar a sortir a mar oberta. Segons la pàgina web de Hanjin, tenia per destinació València, però de llavors ençà el vaixell va transitant per la costa del Maresme. L’autoritat del port de València ha negat haver-hi prohibit l’accés dels vaixells de Hanjin. L’oficina de l’empresa a Barcelona ha declinat de fer declaracions, però sembla que la matriu cerca ports de refugi per a tots els ‘vaixells fantasma’ mentre mira d’assegurar la supervivència en un futur immediat.
Hanjin ha de presentar un pla de viabilitat econòmica abans del 25 de novembre, però els principals accionistes, el Banc de Desenvolupament de Corea i Air Korea, estudien mesures de xoc per a salvar la flota fantasma. El conseller delegat de Hanjin, Cho Yang-ho, ha promès d’aportar-hi vuitanta milions d’euros –un terç, provinents d’actius personals– perquè els vaixells mercants puguin continuar operant. Però amb aquesta quantitat no n’hi ha pas prou per a eixugar el deute.
El Hanjin Bosal i el Hanjin Spain havien de descarregar els contenidors al port de València, però no ho han fet, ni l’un ni l’altre. En concret, el Bossal ja hauria de ser al camí de la península Aràbiga, segons la seva ruta marítima. L’oficina de la naviliera a València no ha volgut respondre a les preguntes de VilaWeb, però sembla que ambdós vaixells esperen ordres de la matriu de l’empresa. Mentrestant, el Bosal és a prop de Benicàssim i l’Spain va fent tombs a tocar del port de València.