11.03.2017 - 02:00
|
Actualització: 13.03.2017 - 16:49
En pocs mesos, la multinacional Amazon ha anunciat quatre inversions milionàries a Catalunya que preveuen de crear, aproximadament, uns 2.300 llocs de feina. No serà de cop sinó durant els tres anys vinents, que és el temps que necessiten aquestes quatre infrastructures per a arribar al seu ‘ramp up’, que en vocabulari empresarial vol dir el seu màxim rendiment. L’última inversió que ha anunciat Amazon en territori català, i segurament la més important, és el nucli de suport de vendes del sud d’Europa. Barcelona s’ha imposat a altres ciutats de França, Itàlia i Espanya –Amazon no vol dir quines– per acollir aquest centre multilingüe que prestarà ajut a les petites empreses dels estats francès, italià i espanyol que venen els productes mitjançant Amazon Marketplace. Donarà feina a cinc-centes persones.
Per què es produeix aquest degoteig d’inversions del gegant del comerç a Catalunya? Segons que explica Adam Sedó, director de Comunicació d’Amazon a l’estat espanyol, l’aposta per Catalunya i Barcelona és decidida i a llarg termini. La capital catalana reuneix una sèrie de condicionants que han permès aquesta injecció econòmica. El primer, com no pot ser d’una altra manera, la situació estratègica. La localització del Principat és ideal perquè es tracta d’una porta d’entrada al mercat ibèric i també al sud d’Europa.
‘També, perquè cada vegada tenim més clients a Catalunya i això vol dir que com més a prop puguem emmagatzemar els productes, més ràpid els podem enviar als clients’, explica Sedó. Segons dades de la companyia cada vegada hi ha més pimes catalanes que fan servir Amazon com a canal de venda. De fet, el 21% de les pimes de l’estat espanyol que venen els productes per mitjà de la plataforma són catalanes. I això són quatre punts per sobre del pes percentual del PIB català sobre l’espanyol. ‘Això ens ha fet deduir que el teixit de la petita i mitjana empresa de Catalunya està més avançat en el procés de digitalització respecte de l’estat espanyol. Aquest és un aspecte molt important a l’hora de decidir on ubiquem un centre que no només donarà suport a les empreses catalanes, sinó també a les d’Europa’, afegeix Sedó.
Encara que el 2016 Amazon va ser la novena empresa que més diners va cotitzar a la borsa, aquesta companyia nascuda a Seattle es troba en ple procés d’expansió per acabar de teixir una de les xarxes logístiques més avançades del món. I per això és necessari de reclutar personal preparat: ‘Contractem moltes persones procedents de IESE, ESADE i la UPC. Al final, a Catalunya hi trobem talent amb un perfil molt internacional. Aquest també ha estat un factor que ha jugat molt en favor de la decisió que vàrem prendre d’ubicar a Barcelona aquest centre de suport.’
Quatre centres a Catalunya
Aquest nucli de suport de Barcelona s’afegeix a tres inversions més. El centre logístic de Castellbisbal (Vallès Occidental) ja ha entrat en funcionament i dóna feina a dues-centes persones. Es dedica principalment a fer enviaments a tot l’estat espanyol i el sud d’Europa del servei Amazon Pantry, que permet de fer la compra de tota mena de productes que trobem al supermercat –excepte de productes frescos.
A partir de l‘octubre vinent, al Prat de Llobregat, hi començarà a operar la gran construcció d’Amazon a Catalunya. Aquest centre logístic representarà una inversió total de 1.200 milions d’euros per part de la companyia i tindrà una superfície de 63.000 metres quadrats. La firma de Seattle preveu contractar 1.500 treballadors i ja ha obert el procés de selecció per a incorporar part de la plantilla.
D’una altra banda, Amazon ja té obert, des del mes d’octubre, un magatzem a Barcelona amb una plantilla de setanta treballadors que es dedica a fer enviaments ultra ràpids en menys d’una hora. Es coneix com el sistema Prime Now. Barcelona va ser la sisena ciutat d’Europa on Amazon va instal·lar aquest servei.