02.08.2017 - 22:00
|
Actualització: 02.08.2017 - 22:19
Després d’anys de lluita per a aconseguir-ho, el túnel de Sóller tornarà a ser gratuït a partir de l’1 de setembre. Així ho va aprovar ahir el ple del Consell de Mallorca amb els vots a favor del PSIB, MÉS, Podem i el PI. Ciutadans i PP hi van votar en contra.
Segons que s’ha establert, el rescat de la infrastructura costarà 17,4 milions d’euros a l’administració, tot i que Globalvía, l’empresa concessionària, en demanava trenta. Aleshores, la consellera de Territori i Infrastructures, Mercedes Garrido, ja va explicar que el consell pagaria la quantitat que estimessin els tècnics i que dictés l’informe pericial, en cap cas la que demanava la concessionària.
Una reivindicació històrica
La reclamació que el túnel de Sóller tornés a ser de titularitat pública és una de les lluites històriques a la zona. Diverses entitats, entre les quals destaca l’Associació de Veïns de Bunyola, s’han manifestat en nombroses ocasions per forçar l’administració a aplicar la gratuïtat a tots els usuaris i no solament mantenir les subvencions dels peatges als veïns de Sóller i Fornalutx, com succeeix actualment.
El president del Consell, Miquel Ensenyat, va anunciar la intenció de dur a terme el rescat i va explicar que la mesura resolia una injustícia i ‘una sèrie de greuges per als residents, però també per al teixit empresarial solleric’. Segons Ensenyat, calia evitar una nova pròrroga del contracte de l’empresa concessionària. Aleshores la presidenta del govern de les Illes, Francina Armengol, també va considerar que durant anys els ciutadans de les Illes havien assumit de la seva butxaca ‘el pagament d’un servei que ha de ser responsabilitat de les institucions’. De fet, malgrat els més de divuit euros de subvencions que el govern ha pagat a l’empresa concessionària des del 2003, el túnel de Sóller continua essent el més car de l’estat espanyol.
Més de 9.000 vehicles al dia
El túnel es va inaugurar el 19 de febrer de 1997. Era un gran pas per connectar la ciutat de Sóller amb Palma, ja que s’escurçava el temps de viatge i no era necessari transitar per la carretera del Coll de Sóller. La intensitat mitjana diària és de 9.496 vehicles al dia, segons dades del 2015.
El túnel es troba al quilòmetre 17 de la carretera Ma-11 (Palma-Port de Sóller). La longitud de la infrastructura és de 3.023 metres. L’actual empresa concessionària és Túnel de Sóller SA, que pertany al grup Globalvía Infraestructuras SA.
El juny del 2006, El ple del Consell va decidir d’allargar la concessió –que inicialment era de vint-i-vuit anys– cinc anys i sis mesos. La raó va ser una sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que donava dret a l’empresa d’una indemnització de 7,4 milions d’euros. Si no es fes el rescat, la concessió acabaria el juny del 2022.
Tacat per la corrupció
La història del túnel de Sóller també ha estat tacat pels casos de corrupció. Tot i que va absoldre els acusats perquè havien prescrit els delictes, el TSJB va considerar provat que el govern del PP de Gabriel Cañellas havia adjudicat de manera irregular la concessió de les obres de construcció del Túnel. Antoni Cuart, soci empresarial del president Cañellas, va pagar uns cinquanta milions de pessetes a la Fundació Illes Balears a canvi de la concessió. Al seu torn, el president d’aleshores va destinar els diners a finançar les seves campanyes electorals del 1989 i el 1991.
Després de l’esclat de l’escàndol arran d’una denúncia del diputat d’Esquerra Unida Eberhard Grosske, la direcció espanyola del PP, aleshores encapçalada per José María Aznar, va forçar la dimissió de Cañellas al capdavant del Consell.