19.05.2016 - 01:13
El Parlament ha frenat aquest dimecres la possibilitat que la ILP del sistema educatiu de Catalunya segueixi el seu tràmit parlamentari en tirar endavant les esmenes a la totalitat presentades per JxSí i PP, que han rebutjat SíQueEsPot, PSC i CUP i en les quals el PSC s’ha abstingut.
En nom dels promotors de la ILP, Rosa Cañadell ha demanat a PP i JxSí que deixessin prosperar la llei tot i que no la compartissin, perquè considera que era important debatre sobre el model educatiu de Catalunya: “Perquè un altre país sigui possible, cal una altra educació.”
La ILP, que va aconseguir més de 66.000 firmes –16.000 més de les que necessitava–, advoca per una nova llei que reguli, des dels 0-3 anys fins a la universitat, una educació pública “de qualitat, en català, lliure, democràtica, integral, crítica, gratuïta, no discriminatòria, universal, equitativa, laica, coeducadora, intercultural, compensadora de les desigualtats, inclusiva, cohesionadora, participativa i autogestionada”.
La iniciativa, que va ser admesa a tràmit el juliol del 2014 i que van promoure estudiants, famílies, mestres, professors universitaris i plataformes veïnals, demana destinar com a mínim el 6% del PIB a l’ensenyament públic i defensa el model d’immersió lingüística.
La diputada Anna Simó (JxSí) ha assegurat que és partidària d’una nova llei, però no amb el procediment que plantegen els impulsors de la ILP, sinó que primer considera que s’ha de desenvolupar la llei actual i després convocar un pacte nacional per l’educació que elabori “les bases de la futura llei”.
Cañadell ha acusat JxSí d’avortar el debat sobre el futur de l’educació a Catalunya, i els ha advertit que les demandes que recull la llei es mantindran vigents en la societat: “Podeu matar el debat, però la ILP i les seves propostes continuaran vives.”
La diputada del PP María José García Cuevas ha rebutjat la ILP perquè ha considerat que busca culpar l’ensenyament privat dels problemes de la pública: “El fracàs de l’ensenyament públic prové de factors aliens a l’ensenyament privat.”
Des de C’s, la diputada Sònia Sierra ha constatat que no comparteixen ni la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) ni el contingut de la ILP perquè els seus impulsors la relacionen “amb el procés constituent”, però sí que estan a favor que es pugui debatre, per la qual cosa han apostat per abstenir-se.
En la mateixa línia s’ha pronunciat la diputada del PSC Esther Niubò, que malgrat discrepar d’algunes propostes de la ILP, no és partidària de vetar debats, i més quan han reclamat en més d’una ocasió la reforma de la LEC.
“Una ILP ha de ser escoltada al Parlament. No permetre que segueixi endavant és menysprear la participació ciutadana”, ha manifestat també el diputat de SíQueEsPot Marc Vidal, que concreta que la ILP fa aflorar les carències de la LEC, com la falta de consens que ha tingut la seva aprovació per part d’una àmplia representació de la comunitat educativa.
La diputada de la CUP Pilar Castillejo ha carregat contra la implantació de la LEC, perquè considera que ha propiciat les retallades i la precarització dels docents, i que ha allunyat la comunitat educativa de la presa de decisions, i ha criticat que es vetin propostes ciutadanes.