31.05.2016 - 12:02
|
Actualització: 31.05.2016 - 16:13
JxSí i la CUP han registrat al parlament la primera de les tres lleis de desconnexió, la de la creació de l’Agència Catalana de Protecció Social. Els independentistes han reconegut que aquesta és encara una ‘llei autonòmica’ que servirà, simplement, per crear una nova estructura que s’encarregui de gestionar les competències actuals de la Generalitat en l’àmbit de la protecció social.
Els grups parlamentaris independentistes han decidit deixar pel segon semestre de l’any la definició del model català de protecció social, la llei que haurà de definir el model de prestacions i cotitzacions de l’estat independent que JxSí i la CUP aspiren a impulsar.
Un cop registrada, la mesa admetrà a tràmit la proposició de llei i s’obrirà el període perquè els grups de l’oposició presentin esmenes a la totalitat. Amb l’aprovació garantida gràcies als 72 diputats independentistes, la llei es tramitarà a la comissió de Treball.
‘Aquest és un organisme es de caire autonòmic i no està desobeint el marc legal i polític, però es imprescindible per continuar caminant cap a la ruptura’, ha explicat la diputada de la CUP Mireia Vehí, una de les diputades que ha estat treballant en la ponència conjunta entre JxSí i la CUP sobre protecció social. ‘És una agència necessària per gestionar la seguretat social com es fa en un estat qualsevol. Ha de ser una llei molt clara que tingui la capacitat de créixer a mesura que creixi la protecció social que gestiona el nostre país’, ha afegit tot seguit el diputat de JxSí Chakir el Homrani.
JxSí i la CUP han decidit trossejar en dues proposicions de llei la ponència sobre protecció social. Aquest dimarts n’han presentat la primera referida exclusivament a ‘l’estructura’ de l’Agència de Protecció Social i abans que acabi el 2016 preveuen tenir enllestida la segona, la que definirà el model de protecció social al que hauria d’aspirar una Catalunya independent. ‘Estem caminant cap a la ruptura però encara en un marc autonòmic. Ara haurem de ser valentes i generar una llei integral de seguretat social que sigui universal, que tingui en compte els drets de les persones més desafavorides, que tingui una perspectiva de gènere clara, que reconegui els treballs reproductius i de cures i que reconegui els mateixos drets a totes les persones, independentment de la situació administrativa’, ha subratllat Vehí.
La intenció dels grups independentistes, que han demanat que la proposició de llei de creació de l’Agència de Protecció Social es tramiti pel procediment d’urgència, és que la llei sigui aprovada pel Ple abans del mes d’agost.
Els grups independentistes pensen que no hi ha motius perquè el Tribunal Constitucional (TC) acabi suspenent la llei de l’Agència de Protecció Social, tot i que l’Alt Tribunal ja va actuar contra una de molt similar presentada pel govern l’any passat en el marc de la llei d’acompanyament dels pressupostos. En tot cas, si el TC l’acaba suspenent, la CUP té molt clar que cal apostar per la ‘desobediència’ perquè, encara que aquesta només sigui una llei autonòmica, ‘és imprescindible per seguir avançant cap a la ruptura’
Contingut de la proposició de llei
L’Agència Catalana de Protecció Social es configurarà com un nou organisme autònom amb personalitat jurídica pròpia i plena autonomia pressupostària i funcional. No obstant, estarà adscrita al departament competent en matèria de protecció social (actualment el d’Afers Socials) i el govern serà l’encarregat de proposar-ne el president (que haurà de ser ratificat pel Parlament) i els membres del consell general. El govern també serà l’encarregat de nomenar el director de l’Agència a proposta del president de l’entitat.
El nou organisme centralitzarà la gestió de totes les polítiques de protecció social que són competència de la Generalitat, excloent-ne les que desenvolupa el Servei Català de la Salut. Així, es preveu, per exemple, que passi a fer-se càrrec de moltes de les funcions de la direcció general de protecció social i de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials, entre d’altres de la gestió de la renda mínima d’inserció.
Tot i que la llei no preveu explícitament la supressió ni de la direcció general ni de l’Institut, tant Vehí com Homrani han deixat clar que la creació de l’Agència no suposarà un increment del personal ni dels càrrecs polítics de la Generalitat. D’aquesta manera es preveu que els càrrecs polítics, el personal laboral i el funcionari surtin de les mateixes persones que ja ara estan desenvolupant aquestes tasques en l’estructura de la Generalitat.
Segons la proposició de llei, les principals funcions de l’Agència seran: ‘El desplegament operatiu del sistema de protecció social català, entès com el conjunt d’elements vinculats a la protecció social que siguin competència de la Generalitat de Catalunya; la gestió centralitzada de totes les prestacions que integren els instruments de protecció social que, en cada moment, siguin competència de la Generalitat així com els que Ii siguin atribuïdes per aquesta Llei, sense perjudici de les funcions prescriptores dels diferents ens i Departaments de la Generalitat de Catalunya amb competència material en els diferents vessants de la protecció social; i l’organització i la gestió dels recursos que integren el sistema de serveis socials així com aquells que en el futur li siguin atribuïts.
Correspondrà també a l’Agència Catalana de Protecció Social ‘la recaptació de tota mena de contribucions, recursos, quotes o altres quantitats que hagin de ser pagades, tant en via ordinària com en via executiva, per conceptes relacionats amb la protecció social en el marc de les competències que tingui atribuïdes en la matèria la Generalitat de Catalunya, sense perjudici de que puguin establir-se convenis de col·laboració, o bé participar amb altres ens, per fer més eficients els processos administratius recaptatoris, en especial aquells relatius a la recaptació en via executiva’.
L’Agència es regirà pels principis de responsabilitat, transparència, predictibilitat, dinamisme i participació. Precisament sobre aquest últim punt JxSí i la CUP han volgut destacar que set dels disset membres del consell general –l’executiu de l’Agència- seran nomenats pel govern en representació dels agents econòmics i socials més representatius. A més, dins l’estructura orgànica de l’ens hi haurà un Consell Assessor, amb representació de persones vinculades a ‘les institucions acadèmiques o de recerca, dels col·legis professionals i de les organitzacions professionals’, i un Consell de Participació, que comptarà amb la presència d’organitzacions i associacions veïnals, entitats i organitzacions vinculades al món assistencial i de la protecció social.
El president (proposat pel govern i nomenat formalment pel Parlament) serà nomenat per un període de 5 anys i serà el màxim representant de l’Agència. L’estructura organitzativa es completa amb el Consell General, els Consells Assessor i de Participació, el director i el secretari del Consell General, aquest s dos darrers nomenats pel govern a proposta del president de l’Agència. Els membres dels consells Assessor i de Participació no percebran cap remuneració per desenvolupar les seves tasques. Pel que fa al president i al director tindran qualificació d’alt càrrec de la Generalitat i estaran assimilats el primer a un secretari general i el segon a un director general de l’administració.
El Consell General de l’Agència Catalana de Protecció Social l’integraran el conseller del Departament competent en matèria de protecció social, el president, el secretari, i quinze vocals, nomenats pel govern per un període de quatre anys no prorrogables que, segons els criteris que es determinin en els seus estatuts, en seran designats vuit en representació de la Generalitat de Catalunya, i la resta en representació dels agents econòmics i socials més representatius.