24.05.2017 - 13:24
|
Actualització: 24.05.2017 - 19:50
El Tribunal Superior de Justícia valencià ha suspès preventivament l’aplicació del decret de plurilingüisme impulsat pel Consell. La decisió és motivada pel recurs contrari que hi va presentar la Diputació d’Alacant. El TSJ, en una nota de premsa, explica que no es pronuncia sobre ‘el fons del recurs i no prejutja res en absolut.’ Ara el govern té cinc dies per a recórrer contra aquesta suspensió.
A les Corts, el conseller d’Educació, Vicent Marzà, ha reaccionat dient: ‘Treballem per garantir els drets lingüístics de tothom.’ I ha afegit: ‘La discriminació pel fet de parlar valencià continua essent habitual.’
La Diputació d’Alacant va interposar el recurs adduint que el decret és contrari als habitants de les zones de predomini lingüístic castellà, on hi ha exempcions de l’estudi del català, segons la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. Així mateix considera que discrimina els alumnes que trien opcions amb un model educatiu en què el castellà és preponderant, perquè no els acredita el nivell d’anglès quan acaben els estudis, cosa que sí que passa als que opten pel model on predomina el català.
El decret de Marzà
El decret de plurilingüisme, aprovat a final de gener, té l’objectiu de regular l’ensenyament i l’ús vehicular de les llengües curriculars, i la presència en l’itinerari educatiu de llengües no curriculars presents als centres, en l’ensenyament no universitari, amb l’establiment d’un Programa d’Educació Plurilingüe Dinàmic.
El decret s’aplicarà en les etapes d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, cicles formatius i formació d’adults de manera progressiva. El curs 2017-2018 s’establirà al segon cicle d’Infantil i les aules experimentals de dos anys.
La normativa segueix les línies establides en el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MERC), que reforça la idea del multilingüisme com a riquesa comuna dels europeus i proposa sis nivells de competència lingüística com a estàndards homologables per a totes les llengües del continent. Alhora, recull la necessitat de corregir els desequilibris de competència i ús del català en el conjunt de la població escolaritzada i la manca de domini efectiu de l’anglès com a llengua de comunicació internacional.