Denuncien un cas d’apologia masclista en una classe de preparació per al MIR

  • Carta d'un grup de sis estudiants d’una acadèmia de Barcelona

VilaWeb

Redacció

16.03.2016 - 11:44
Actualització: 17.03.2016 - 12:47

Un grup d’estudiants de sisè de medicina han denunciat uns fets que han qualificat de ‘extremadament masclistes i intolerables’. Els estudiants són inscrits a l’acadèmia CTO Medicina S. L. de Barcelona, on es preparen per a l’examen MIR –l’examen oficial per a accedir a la formació d’especialistes mèdics a l’estat espanyol. En una carta enviada a VilaWeb han explicat aquests fets, que van passar el dia 10 de març, durant una classe magistral de dermatologia.

Després d’una forta polèmica a la xarxa, han decidit d’explicar-ho així:

«En el context de brindar normes mnemotècniques als alumnes per aprendre conceptes sobre les glàndules, la psoriasi i el liquen, va fer-se apologia del masclisme i es va banalitzar la situació, fins i tot després que una alumna cridés l’atenció al professor davant de tota l’aula i que unes altres intentessin mostrar-li el seu suport, sense que se’ls permetés d’acabar de parlar.

Conscients de les opressions que vivim com a dones en el marc d’aquesta societat presumptament igualitària en la qual vivim i ens hem socialitzat, anem veient dia a dia exemples de masclisme permès, justificat amb arguments d’una fal·laç superació, minimitzant les agressions i ridiculitzant les persones que emeten queixes i denúncies. Els comentaris d’ahir a la classe els titllem d’inacceptables, degradants, humiliants i denigrants. Una vintena de persones –homes i dones– vam abandonar l’aula arran de les vexacions i la impotència que sentíem; tot i haver expressat la nostra disconformitat i oposició, se’ns va acusar de ‘sensiblonas’ i exagerades. Atacant les dones pel simple fet de ser-ho, legitimant la misogínia i la violència masclista. Totes les persones som responsables de la permissivitat per aquests actes; és de vital importància que homes i dones en siguem conscients i denunciem aquestes actituds.

Per a exposar la situació, fem un recull d’algunes de les situacions viscudes:

—Va explicar que hi havia una dona ballant sola en una discoteca. L’home entrava a la discoteca ‘y localizaba a su presa que es la que está bailando sola; vas a cazar a tu presa’.

—Va exemplificar els dos tipus de dones que hi podies trobar: les ‘guarras’ i les ‘rancias’. La ‘rancia de discoteca’ és aquella dona que balla sola, que ha vingut ‘meramente a bailar’. Segons ell, vestides d’aquella manera no podia ser que només hi anessi a ballar –dirigint-se només a les dones de la classe–, que per a ballar tan solament ja et quedes sola a casa amb el pijama, no et poses guapa, et maquilles o et poses talons. La ‘guarra de discoteca’ és aquella que –referint-se als tipus de glàndula– apareix en zones ‘guarras’ i a qui li has de donar ‘una mica de temps’ i surts amb ella de la mà. Com si no n’hi hagués prou amb els comentaris, va mostrar imatges resumint la seva explicació. Les adjuntem:

—Buscant més complicitat amb l’alumnat, va crear una altra mnemotècnia per a recordar les característiques del liquen i de la psoriasi, acompanyant-ho d’imatges d’un senyor del segle XIX i la Miley Cyrus. Es referí al liquen com a home endreçat, el que ho fa bé, correcte i més productiu, i a la psoriasi com a dona esbojarrada, descontrolada.

—Amb una imatge de la Sara Carbonero, interpel·la la resta d’homes de la classe buscant complicitat, afirma que és l’exemple de dona guapa però que –i relacionant-ho amb la mnemotècnia– que té cara de rància o antipàtica perquè és rica en sífilis.

Quan ens vam queixar dels comentaris i vam expressar disconformitat i oposició, va banalitzar la situació buscant complicitat amb més gent de la classe. Tot i l’abandonament de l’aula, va prosseguir la classe, i continuà fent els comentaris.

Si bé és cert que el dia 11 de març de 2016 l’acadèmia va posar-se en contacte amb una de les alumnes reclamants per expressar la seva disconformitat i que el professor va posar-se en contacte amb aquesta mateixa persona, entenem que l’agressió no va ser cap a ella, sinó cap a la meitat de la població, les dones; per això no és rellevant aquest contacte ni les disculpes que se li van expressar.

Per una altra banda, entenem que no fer pública aquesta denúncia és invisibilitzar el cas i el procés deixant la resolució només a mans de l’empresa implicada i de la nostra capacitat d’acció. Ens neguem a acceptar que sigui un cas concret i que s’ha de solucionar com a tal, sabem que és un problema sistèmic i que calen mesures holístiques per a combatre’l. Fent-ho públic confrontem la realitat que vam viure i posem sobre la taula un gran ventall de debats sobre el tipus de formació que rebem com a metgesses i metges, quin grau de permissivitat i tolerància es té davant aquestes agressions –i moltes més– i sobre el model de persones i de ments crítiques que volem que tingui el personal sanitari.

Com que creiem que aquesta lluita no busca la resolució d’un sol cas, demanem que no es faci difusió del nom ni cap informació de la persona docent.

Així, davant aquestes agressions, reclamem:

—Que, essent una empresa i institució docent, s’asseguri una educació no masclista, que no faci apologia de la violència ni ofenses a cap col·lectiu. Per fer-ho, cal elaborar i signar un codi ètic de bones pràctiques en el qual tant l’empresa com el professorat es comprometi a no fer apologia de la violència ni discriminació a cap col·lectiu.

—Formació a les persones docents sobre la no-tolerància, permissivitat o justificació davant actituds racistes, sexistes, masclistes, ‘LGTBI+fòbiques’, ni a cap altre col·lectiu. Creiem que aquestes formacions no haurien de fer-se en classes magistrals, si no en petits grups, en forma de tallers impartits per professionals en el tema, amb assistència obligatòria i amb un treball final.

—Establir mecanismes de control de qualitat del material impartit i censura dins l’acadèmia. Assegurar la creació d’un protocol de detecció d’incidències ràpid per part de l’acadèmia.

—Oficialitzar una disculpa pública tant de l’empresa com del professor, davant la classe, per escrit i amb publicació, no només a les persones usuàries de CTO.

—Assegurar que no tornarà a fer-se ús i difusió del material implicat, ni de cap material similar.»

La difusió d’aquesta carta ha tingut conseqüències; d’entrada, l’acadèmia ha fet públic un comunicat en què anuncia que ha decidit ‘apartar temporalment’ el professor responsable d’aquella classe mentre mira d’esclarir els fets. I, d’una altra banda, una altra de les alumnes assistents a la classe polèmica ha enviat una carta a VilaWeb explicant un punt de vista diferent del que va passar. ‘El sensacionalisme de la notícia no va deixar temps, si més no, que la gent intentés arribar a saber què havia passat de debò’, diu.
Podeu llegir la carta: El cas de masclisme a l’acadèmia del MIR: Un punt de vista diferent dels fets

I ací teniu el comunicat de l’acadèmia:

«Els fets ocorreguts la passada setmana durant el desenvolupament d’una classe a Barcelona, ​​suposadament van ofendre diverses alumnes que assistien a la classe i que han expressat les seves queixes.

Des del primer moment, arran de la sorpresa produïda per aquest episodi aïllat, des de Grup CTO s’estudien tots els fets ocorreguts, s’han escoltat les versions dels alumnes, sol·licitant fins i tot al professor implicat la seva corresponent versió. Tot això ha motivat la presa de decisió d’apartar cautelarment el professor que va impartir la classe.

La presidenta de Grup CTO, Pilar Díaz, repudia qualsevol tipus d’acte d’aquestes característiques, ja sigui masclista o ofensiu, de manera que ha treballat directament aquesta qüestió en primera persona. Ella és una àrdua defensora de la igualtat, tant a nivell familiar com laboral, per la qual ha vingut lluitant tota la seva vida i en la que creu de manera fervent. Tant és així que des del grup que ella presideix s’han dut a terme Jornades específiques de Violència de gènere dirigides a personal sanitari i impartides per professionals mèdics, jurídics i la guàrdia civil.

El grup CTO continua treballant amb la millor oferta educativa per als metges que preparen el seu examen MIR.»

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor