08.03.2016 - 17:02
|
Actualització: 09.03.2016 - 07:54
El Parlament Europeu ha aprovat un nou reglament sobre ports que és favorable a donar-los més autonomia. ‘L’estructura i el nivell de les tarifes portuàries, les haurà de definir de manera autònoma l’organisme gestor del port, d’acord amb el seu pla d’estratègia comercial i inversió’, diu el text, que ha estat aprovat per 451 vots a favor, 243 en contra i 18 abstencions.
L’eurodiputat de CDC Ramon Tremosa ho ha celebrat: ‘El reglament aprovat obliga cada port a tenir autonomia per fixar les seves tarifes i vol reduir els subsidis entre ports d’un mateix país, cosa que posarà fi a l’hipercentralisme secular de Puertos del Estado.’ El PP, el PSOE i Ciutadans hi ha votat en contra. L’eurodiputat de Compromís, Jordi Sebastià, també està satisfet per l’aprovació de l’informe: ‘Entre més coses, prohibeix una gestió centralitzada com la que tenen Espanya i Itàlia’, ha dit. I ha fet aquest piulet:
Votant al Parlament Europeu per l'autonomia real del port de València. pic.twitter.com/WKbAY5EHOL
— Jordi Sebastià (@Sebastia_Jordi) March 8, 2016
L’eurodiputat del PP Luis de Grandes ha lamentat: ‘A Espanya la reforma seria perjudicial, perquè els ports són de domini públic i les taxes pel seu ús no poden ser fixades mitjançant una negociació entre operadors privats.’ I ha afegit: ‘Espanya es veuria obligada a canviar la seva constitució o la forma com és organitzat el sistema portuari, és a dir, privatitzant els ports.’. De Grandes ha criticat l’eurocambra: ‘Es vol posar en competències dels estats membres que formen part essencial de la seva organització i del seu sistema econòmic.’
Remon Tremosa, en canvi. ha recordat que era una reclamació històrica del Port de Barcelona i del Parlament de Catalunya. ‘És una condició bàsica –ha afegit– perquè el corredor mediterrani pugui desplegar tot el seu potencial de creixement.’ Si els eurodiputats de CDC, ERC, Compromís, Unió, Podem i el PNB han votat a favor de l’informe, ICV s’ha abstingut. Tremosa ha advertit que ara el govern espanyol podria intentar rebaixar la normativa, en la negociació final entre la Comissió Europea, el parlament i els estats membres.