Una via verda multipremiada i mig catalana al nord de Taiwan

  • Viatjant pel món a la recerca d’obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra

VilaWeb
Martí Crespo
19.04.2024 - 21:50
Actualització: 19.04.2024 - 22:03

The Dark Line
Sandiaoling, Nou Taipei, Taiwan
Mapa a Google

Com més va, més tirada tenen les anomenades vies verdes, les rutes per a recórrer amb bici o caminant que segueixen línies ferroviàries o carreteres en desús. Com que són una opció magnífica per a descobrir els encants paisatgístics d’un territori de manera reposada, pausada i sostenible, no és estrany que en vagin proliferant ací i allà. Als Països Catalans, sense anar més lluny, se’n compten per desenes, com ara la que segueix l’antic carrilet de Girona a Olot o la que enllaça Arnes amb Tortosa passant pel Pinell de Brai. Ara, l’última que podríem afegir a la llista de vies verdes nostrades presenta tot un seguit de particularitats que la fan ben singular, començant per l’emplaçament: és al nord de l’illa de Taiwan.

Si ens prenem la llicència d’afegir-hi l’anomenada Dark Line és, simplement, perquè ha estat dissenyada i executada per l’estudi d’arquitectura Michèle & Miquel, amb un peu a Tolosa de Llenguadoc i un altre a Barcelona. D’ençà que van obrir l’empresa, el 1996, els arquitectes Michèle Orliac i Miquel Batlle es van especialitzar en el desenvolupament de projectes públics de rehabilitació de paisatges urbans i naturals, principalment per Catalunya i Occitània. Però ja fa una dècada que també van posar un peu al llunyà Taiwan gràcies a encàrrecs prou voluminosos, com ara la recuperació del front marítim de l’illa de Kinmen, a poques milles de la Xina continental, o l’esmentada recuperació d’aquesta antiga via fèrria oberta a la regió muntanyosa entre Taipei i Yilan pels japonesos durant el període colonial del país, entre el 1895 i el 1945.

La Dark Line, que recorre més de tres quilòmetres entre Mudan i Sandiaoling, fou una petició de l’administració del municipi de Nou Taipei i Orliac i Batlle, amb la col·laboració de l’estudi local dA Vision Design, van concebre l’obra com una ruta ciclista ecohistòrica. Això significa que van voler preservar tant el passat miner i industrial de la regió, mitjançant l’antiga línia de tren vinculada a l’extracció de carbó, com la natura exuberant de l’entorn, amb muntanyes plenes de vegetació i un riu d’aigües vives ben a la vora. La solució que van trobar va ser intervenir amb discreció i respecte tant en les infrastructures històriques del vell ferrocarril, deixant per exemple gairebé intactes els dos llargs túnels de Sandiaoling i Sanguazi, com en el medi natural, en aquest cas, integrant arbres de bosc tropical al bell mig d’alguns trams de la plataforma de ferro per a vianants i bicicletes que van projectar.

Aquesta via verda mig catalana a Taiwan es va inaugurar oficialment fa relativament poc, l’estiu del 2022, després de tres anys de feina. Però això no ha impedit que l’estudi Michèle & Miquel i l’agència dA Vision Design, d’aleshores ençà, hagin rebut un nombre gens negligible de reconeixements i premis importants per una obra viària considerada per alguns “un museu a l’aire lliure”. Només l’any passat, la Dark Line va obtenir el gran premi AFEX a Venècia, el LILA 2023, el XVI BEAU i el 65è premi FAD internacional. I un altre dels premis obtinguts, el [d]arc Award en la categoria d’espais, fou concedit específicament pel gran joc de llums i d’ombres de la Dark Line, tant dins els túnels com als exteriors, plens de vegetació i muntanyes. Aquest aspecte important del projecte, val a dir, Orliac i Batlle el van dur a terme amb Artec Studio, un estudi especialitzat en el disseny d’il·luminació fundat el 1998 a Barcelona per Maurici Ginés.

I una mica més: Seguint la mateixa línia de treball empresa amb la Dark Line, Michèle & Miquel ha encarat un nou encàrrec lligat amb el patrimoni històric i la memòria a Taiwan. Arran de la descoberta fa no pas gaire d’una antiga presó per on van passar al llarg de la dècada del 1980 militants del moviment pro-democràtic Formosa, treballa actualment en col·laboració amb un historiador local per significar i dignificar l’espai mitjançant l’anàlisi dels arxius trobats in situ i entrevistant antics presos per mirar de descobrir la naturalesa profunda del que va representar aquest centre d’internament i de repressió política.

Recomanació: Si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

VilaWeb
VilaWeb

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any