Aena en xifres: un negoci rodó per a l’estat espanyol

  • El 2016, Aena va obtenir uns beneficis de 1.164 milions d'euros, un 40% més que l'any anterior

VilaWeb

Nina Aguilera Gualdo

08.08.2017 - 22:00
Actualització: 09.08.2017 - 00:59

L’empresa aeroportuària Aena és, sens dubte, un gegant empresarial. Tot i que s’ha vist immersa en conflictes –no tan sols aquest últim amb Eulen, sinó també les vagues de controladors, entre més– les xifres d’Aena són com més va més positives. Actualment, l’empresa gestiona quaranta aeroports a l’estat espanyol, trenta dels quals han anat creixent. A més, l’any 2014 va adquirir l’aeroport de Luton, a Londres, el cinquè amb més afluència de passatgers al Regne Unit.

Les últimes dades publicades, referents als beneficis i el nombre de passatgers del 2016, mostren que l’empresa va tenir uns beneficis de 1.164 milions d’euros l’any passat, un 40% més que l’any anterior. Aquestes dades, traduïdes a nombre de passatgers a l’estat espanyol i a l’aeroport de Luton, representen 245 milions de passatgers, cosa que significa un creixement del 12% respecte del 2015.

Enguany, fins al juny, Aena situa la xifra de passatgers a l’estat espanyol en els 113.358.141, un 9,1% més dels que va rebre el 2016 en aquesta primera època de l’any.

L’any 2016 als Països Catalans, en xifres
Aquests són els passatgers que van acollir els aeroports dels Països Catalans l’any 2016, i la diferència percentual respecte de l’any anterior:

Barcelona: 44.154.693 passatgers. Un 11,2% més.
Girona: 1.664.763 passatgers. Un 6,2% menys.
Reus: 817.611 passatgers. Un 16,0% més.
València: 5.799.104 passatgers. Un 14,7% més.
Alacant: 12.344.945 passatgers. Un 16,7% més.
Palma: 26.253.882 passatgers. Un 10,6% més.
Eivissa: 7.416.368 passatgers. Un 14,5% més.
Menorca: 3.178.612 passatgers. Un 10,8% més.

En total, 101.629.978 passatgers.

Aena, immersa en un procés de privatització
El febrer del 2015, l’estat espanyol va treure una oferta pública de venda del 49% de les accions d’Aena. Ho va justificar dient que, d’aquella manera, l’entrada de capital privat faria que les taxes aeroportuàries es congelessin durant deu anys. Fa uns mesos, el Ministeri de Foment espanyol va considerar d’ampliar la privatització d’Aena ‘per a millorar la posició de l’entitat’, tenint en compte que ara per ara el govern espanyol en controla un 51%.

El ministre de Foment, Iñigo de la Serna, explica que ‘Aena ha passat d’estar en números vermells a ser una de les empreses més solvents, que cotitza molt pel poc temps que fa que és una empresa privatitzada’. En aquest moment, doncs, la possible ampliació de la privatització de l’empresa és un dels temes que el govern espanyol té sobre la taula.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor