03.06.2015 - 16:04
Una trentena de pares i mares de l’IES Matarranya de Vall-de-roures s’han concentrat aquest dimecres al migdia a les portes del centre per exigir que es garanteixi l’ensenyament del català als alumnes que cursen ESO. Consideren que, malgrat el nou currículum aprovat pel govern aragonès, les classes de llengua al centre no es troben plenament garantides durant els pròxims anys i critiquen la manca d’un projecte lingüístic que fonamenti aquesta voluntat.
Convocada per Clarió-Associació de pares del Matarranya en Defensa del Català, la protesta ha congregat a les portes de l’institut una trentena de pares i mares amb pancartes defensant la llengua i cassoles. Argumenten que l’ensenyament del català al centre, un problema que s’arrossega des de ‘sempre’, es troba en perill i que no tenen garanties, de cara al curs vinent, que l’assignatura es pugui impartir en condicions per a aquells estudiant que així ho demanin.
‘Ens diuen que sí que es podrà fer. Però no ens creiem res. Per això hem vingut’, assevera Teresa Maria Ballester, una de les mares participants en l’acte. Aquestes últimes setmanes, amb la proximitat del final del curs escolar, el conflicte s’ha agreujat. Durant bona part del curs actual, els alumnes d’ESO només han pogut estudiar català durant una hora setmanal optativa, compartida amb l’assignatura de francès. El col·lectiu escolar que defensa l’ensenyament del català va demanar que les promeses i bones intencions manifestades tant per la direcció del centre com per la inspecció per possibilitar que es convertís en una assignatura de dues hores als matins -el centre fa horari intensiu- es materialitzessin en fets.
En aquesta línia aniria la reforma del currículum que el govern aragonès ha aprovat durant els últims dies, permetent que els alumnes puguin escollir el català -rebatejat com a LAPAO dins del que tipifiquen com a llengües pròpies de l’Aragó- com a assignatura optativa, amb l’entrada en vigor de la LOMCE l’any vinent, fet que possibilitaria impartir dues hores de llengua en horari de matí. ‘Hi ha pares que pensen que s’oferirà l’any vinent i, potser, serà així’, raona Ballester. ‘Però als que fan enguany primer d’ESO no sel’s ho garanteix. No ens podem oblidar d’aquests xiquets, que tots tenen dret a estudiar la pròpia llengua al pròpia institut i a la seva pròpia terra’, ha reblat.
Segons clarifica, en aquesta situació de transició de la nova reforma educativa, als alumnes que faran segon d’ESO només se’ls permetrà triar entre fe runa hora de francès i català o fer dues hores a la tarda -fet que altera els horaris escolars, els del transport i situacions de famílies repartides en altres pobles pròxims, en el cas de l’IES Matarranya-. De fet, l’ensenyament del català a la Franja, segons recorden els pares, no segueix cap model homogeni atesa la diversitat d’horaris -en alguns centres s’imparteix classe a la tarda- i situacions. Però l’anunci sobre els termes del currículum, que asseguren es va precipitar aquest dimarts a la tarda davant la convocatòria després que cap responsable educatiu ni del govern aragonès s’hagués volgut mullar durant les últimes setmanes, no els acaba de convèncer. Recorden que, en el moment de començar el curs, el centre va prometre aprovar un projecte lingüístic per fonamentar l’ensenyament que, a finals de curs, encara es troba a l’aire.
Tensió a la porta del centre
Els pares i mares concentrats han intentat dialogar amb el director del centre Ángel Aranda, per lliurar a l’equip directiu un ‘sac amb paraules boniques’ que han recollit de diverses poblacions de la comarca com a símbol de les seves reivindicacions. Visiblement molest, Aranda s’ha negat a rebre als representants del col·lectiu i s’ha enfrontat verbalment amb ells, fet que ha produït alguns moments de tensió ens els quals han intervingut personal docent del centre.
El director, que ha rebutjat fer declaracions a càmera, ha mostrat el seu enuig amb l’actitud dels pares, tot assegurant que el nou currículum aprovat el passat dijous resol el problema de l’ensenyament del català, oferint dues hores com a assignatura optativa, després que ell mateix presentés una esmena en aquest sentit. Els ha convidat, en el cas de voler millorar aquestes condicions, que s’adrecin al govern de Saragossa. Segons ha declarat, només un 15% dels alumnes d’ESO demanen l’ensenyament del català. Una xifra que contrasta amb entre el 75 i el 100% en el cas de primària, d’acord amb l’associació Clarió.