13.05.2015 - 12:25
El ministre d’Educació espanyol, José Ignacio Wert, ha dit que la situació del castellà a l’educació a Catalunya, on considera que està limitat a ser considerat com qualsevol llengua estrangera és comparable a la situació del català ‘en altres èpoques’ en al·lusió al franquisme. Així ho ha apuntat fora l’hemicicle –en una conversa amb periodistes– durant la sessió de control del congrés espanyol i després que el diputat de CiU Martí Barberà l’hagi acusat de provar de ‘desestabilitzar’ el sistema educatiu català utilitzant ‘coartades’ per ‘dividir la societat catalana’.
A l’enregistament de la conversa amb els periodistes, fet públic pel diari Ara, literalment el ministre diu: ‘La situació del castellà al sistema d’ensenyament limitat a un ús no vehicular, és a dir, com qualsevol llengua estrangera, era comparable a la situació del català en aquestes èpoques que els agrada tant recordar’. A la gravació se sent com Wert es nega a fer un tall de veu repetint aquesta valoració. ‘Us creieu que vaig néixer ahir, o què?’, diu.
A la conversa Wert, que aparentment no sap que està essent gravat, atén els periodistes que li demanen que completi la frase que anava a pronunciar dins de l’hemicicle en resposta al diputat de CiU Martí Barberà just quan li han tallat la paraula.
És primera intervenció del ministre després d’haver impugnat el procés de matriculació a les escoles catalanes perquè el formulari no incloïa una casella on els pares podien expressar la seva voluntat de rebre l’educació amb el castellà en llengua vehicular, i després també de la sentència del Tribunal Suprem espanyol que avala el 25% com a percentatge en què les escoles catalanes han d’impartir matèries en castellà.
Dins l’hemicicle, Wert, ha afirmat que les raons del recurs són ‘les mateixes’ que han portat el Tribunal Suprem a dictar que ‘la inactivitat i omissió de deures per part de la Generalitat feien necessari’ ordenar que una assignatura més a part de la de llengua castellana s’impartís en castellà. Segons el ministre, ‘el fet que el català sigui llengua vehicular fonamental a l’ensenyament ha de fer-se compatible amb la no exclusió del castellà com a llengua vehicular’.
Ha fet aquestes manifestacions en resposta a una pregunta de Martí Barberà, que l’ha acusat de dur a terme accions per ‘desestabilitzar’ el model educatiu a Catalunya i la immersió, i ha recordat que aquest model precisament es va posar en marxa per corregir ‘una situació de desigualtat’ respecte al castellà. Barberà ha recordat que segons les dades de les proves del mateix ministeri, el castellà ‘no té cap problema’ a Catalunya i gaudeix ‘de millor salut que el català’.
El diputat de CiU ha afirmat que el govern espanyol utilitza les sentències com a ‘coartades’ gràcies a la seva majoria absoluta per ‘dividir la societat catalana’. Segons Barberà l’objectiu del govern espanyol és imposar a Catalunya el sistema basc, que consta de tres models lingüístics diferents’.
‘Perquè tant menyspreu al català? Perquè aquesta persecució malaltissa al nostre model de cohesió social?’ ha preguntat Barberà, que li ha recordat que l’ampli consens entorn de la llengua i de la immersió ‘és indestructible’. ‘Si una dictadura repressiva no va poder liquidar la nostra llengua, creu que vostè podrà?, ha etzibat Barberà.
En la seva resposta, Wert ha reiterat que el fet que el castellà sigui vehicular a Catalunya no constitueix cap mesura de segregació del català. ‘És tot el contrari’, ha assegurat el ministre.
En conversa amb els periodistes als passadissos del Congrés, després del debat, Wert ha afirmat que, ‘avui’ la situació del castellà al sistema educatiu de Catalunya és comparable a la situació del català a altres èpoques, en referència al franquisme.