10.05.2015 - 06:00
La Plataforma per l’Ensenyament Públic del País Valencià es va manifestar ahir a la vesprada a València per a reivindicar una reforma del sistema educatiu, que impliqui més recursos a l’ensenyament públic i una millora dels drets laborals del professorat. I, entre més reclamacions, hi ha també la defensa del català ‘com a llengua referent sobre la qual construir el model plurilingüe’. Justament aquesta setmana ha començat el període de matriculacions d’infantil i primària, i Escola Valenciana ha alertat que un any més hi haurà molts xiquets que no es podran matricular a la línia en català per manca de places.
Aquest setmna ha començat el període de matriculació a les escoles del País Valencià per als alumnes d’infantil i primària, i romandrà obert fins al dia 14 de maig. Segons dades del secretari autonòmic d’Educació, Manuel Tomás, un 68% del total de les places serà pels alumnes que escullin el programa plurilingüe d’ensenyament en català, una xifra que Escola Valenciana qüestiona. L’entitat avisa que enguany hi tornarà a haver xiquets que es quedaran sense poder matricular-se en les línies en català per manca de places.
Cal recordar que des de 2012 els alumnes poden escollir entre el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Castellà (PPEC) o el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Valencià (PPEV). Enguany, segons dades de la conselleria, s’ofereixen un total de 546.000 places. ‘Tenir un 68% de places per educació en valencià és el que voldríem nosaltres perquè seria un avanç, però no es correspon en absolut amb la realitat. Qui ha donat aquesta dada té un desconeixement total de la realitat’, diu a VilaWeb Jaume Fullana, un dels coordinadors d’Escola Valenciana. La plataforma ha presentat una campanya informativa que porta per lema ‘Matriculem en l’escola que volem’. Volen que no es repeteixi el mateix que l’any passat: ‘El que sabem nosaltres és que el curs passat el 62% dels pares havien escollit l’ensenyament en valencià com a primera opció i no hi havia l’oferta suficient, i per tant a molts pares van haver d’escollir el PPEC’ diu Fullana.
La plataforma no té els mitjans per elaborar estudis de forma anual però les últimes dades que tenen, del 2011, indiquen que menys del 40% dels alumnes que trien el programa d’ensenyament en català l’acaben podent fer. Escola Valenciana no creu que des de llavors els números hagin incrementat ja que des de la conselleria d’Educació s’ha potenciat més el model d’escola concertada i en castellà.
El problema d’arrel
A judici d’Escola Valenciana la motivació és absolutament política: ‘Hi ha ordres des de Madrid per combatre els programes d’immersió lingüística. Per això a molts pares se’ls nega l’opció d’ensenyament en valencià i són derivats a la segona opció de la matrícula’, diu Fullana. Per si fos poc, enguany molts centres no se’ls ha permès fer un canvi de programa lingüístic, amb la qual cosa els centres que ofereixen el valencià són els mateixos que l’any passat. ‘La plataforma on es fan les sol·licituds per canviar de programa lingüístic l’han tancat. La situació és greu.’, lamenta.
Resultat d’aquesta política educativa de la consellera d’educació, Maria José Català, Escola valenciana denuncia que s’està duent a terme una ‘plurlingüsime d’aparador’. S’està fonamentat un alumnat monolingüe. Es promociona el PPEC i en aquest, el què s’ensenya sobre valencià és totalment insuficient’, diu Fullana.