20.04.2015 - 15:19
Com és habitual, en vigílies de Sant Jordi, el president del Gremi de Llibreters, Antoni Daura, ha ofert una conferència de premsa per explicar les perspectives amb vista a la diada del llibre. Daura, optimista, ha destacat que del gener ençà el sector del llibre ha frenat la caiguda de vendes, per primera vegada des de la crisi. Així mateix, Patrici Tixis, nou president del Gremi d’Editors i de la Cambra del Llibre (organisme que aplega editors, llibreters i distribuïdors), ha deixat clar que des del gener el sector no té pèrdues: ‘L’any passat durant el primer trimestre de l’any va haver-hi unes pèrdues del 4%. En canvi, avui el creixement és zero però hem deixat de caure. Feia molts anys que no passava. I esperem que aquest Sant Jordi consolidi aquesta tendència positiva.’
Antoni Daura ha explicat que per Sant Jordi les llibreries esperen un creixement de vendes entorn d’un 5%. I ha donat xifres de facturació i nombre d’exemplars venuts l’any passat per la diada: 19,2 milions d’euros facturats i 1,47 milions de llibres venuts.
Patrici Tixis ha dit: ‘El consum es recupera i no és només una dada macroeconòmica, sinó que també arriba al sector del llibre. Els editors hem fet una feina important i oferim una bona collita de novetats que aquestes setmanes ja tenen una bona acollida entre el públic. Però m’agradaria que Sant Jordi també servís per a reflexionar sobre dos fets. Primer, hem d’augmentar l’índex de lectura. Els estudis i enquestes mostren que hi ha un 35% de persones que diuen que no llegeixen mai o gairebé mai. Hauríem d’aconseguir de reduir aquesta taxa. Per una altra banda, Sant Jordi també hauria de servir per a prendre consciència del valor de la creació intel·lectual. Tenir una relació directa amb l’escriptor, que el dia de Sant Jordi surt al carrer a signar els seus llibres, ha d’ajudar a entendre que el procés de creació implica un gran esforç i ha de tenir una remuneració justa. Cal frenar la pirateria.’ Tixis, que fa pocs mesos que s’ha estrenat en el càrrec, té aquests dos objectius com a punts centrals de la seva presidència, segon que ha explicat a VilaWeb.
L’acte també ha servit per a presentar l’acord amb tot d’empreses i col·lectius: el Gremi de llibreters ha arribat a un acord amb Renault, que ha facilitat les bosses de paper que faran servir les llibreries agremiades, amb una imatge especial vinculada a la festivitat i amb la llegenda ‘Els llibres són motors per als sentiments’. També s’ha arribat a un acord amb la confraria del cava: amb cada llibre es regalarà un punt de llibre de la confraria que donarà dret a un tast de cava, que se servirà al jardí del Palau Robert de Barcelona. També s’ha arribat a un acord amb l’empresa de distribució Transloan i l’Ateneu Barcelonès deixarà una part de l’espai com a seu central del gremi de llibreters aquell dia.
Tanmateix, entre les editorials petites i les noves llibreries, es detecta d’any en any la voluntat d’anar més enllà d’un Sant Jordi comercial capitalitzat per un grapat de noms i prou. No paren de sorgir iniciatives pensant en el llibre de fons a més de les novetats més cridaneres, els autors joves, etc. Hem preguntat a Daura i Tixis si els seus gremis recollirien també aquesta demanda creixent i es veuria reflectida en les diades del llibre dels anys vinents. La resposta l’ha donat Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters: ‘L’una cosa i l’altra no són pas incompatibles. No són incompatibles les grans editorials amb les petites, com tampoc les grans llibreries i les petites. Per Sant Jordi tothom hi té el seu paper. Tot i que és difícil, cal trobar l’equilibri, perquè per Sant Jordi tot és sobre la taula, des de l’edició exquisida per a lletraferits, fins als grans best-sellers.’ I ha afegit: ‘Per una altra banda, pensem que els dotze llibres més venuts per Sant Jordi només equivalen al 10% del conjunt de les vendes d’aquell dia.’ El llibreter també ha donat una altra xifra: per Sant Jordi les llibreries acostumen a fer el 8% de la facturació de tot l’any, aproximadament.