19.04.2015 - 06:00
‘En moments de crisi es fa més evident que mai la fragilitat i la vulnerabilitat de l’ésser humà i, sobretot, la necessitat de preservar la dignitat i l’esperança per damunt dels interessos econòmics sense contemplacions.’ Així s’expressa Manel Guerrero, comissari del projecte d’artista ‘A la intempèrie‘ a l’hora de definir el punt de partida d’aquesta sèrie. ‘A la intempèrie’ és una col·lecció de cinc obres gràfiques originals dels artistes Jaume Plensa, Alfredo Jaar, Ignasi Aballí, Eulàlia Valldosera i Perejaume, i d’un poema de Manel Guerrero, que parteixen d’aquest concepte, i que l’estudi de gravadors Tinta Invisible ha promogut i realitzat. A VilaWeb hem seguit aquest projecte al llarg dels tres anys que ha durat, amb la realització d’un vídeo sobre el treball de cadascun dels artistes. ‘A la intempèrie’ es presentarà aquest 24 d’abril a la Fira Arts Libris de llibre d’artista, a l’Arts Santa Mònica. Al llarg d’aquesta setmana de Sant Jordi us oferirem cada dia un vídeo de la sèrie. Comencem per un vídeo introductori del projecte artístic, a tall de preàmbul, que mostra alguns dels moments viscuts amb tots els artistes.
En el text de justificació, continua reflexionant Manuel Guerrero: ‘És important de tornar al llenguatge la seva capacitat crítica i lírica, alliberadora i creativa. Al marge dels llocs més transitats s’obren tresqueres i torrents d’aigua fresca que conviden i porten a l’expressió radical i extrema de la vida plena, lliure i oberta ‘A la intempèrie’. Ignasi Aballí, Alfredo Jaar, Perejaume, Jaume Plensa i Eulàlia Valldosera, autors d’una obra ben singular, subtil i impactant alhora, ens mostren que l’art no renuncia a la revolta individual i col·lectiva ni a la contemplació dels arxipèlags enigmàtics. Sortir al ras i obrir els ulls a la nit és necessari.’
Els vídeos que us oferim a VilaWeb capturen un moment del procés de creació de cada artista, sempre en el mateix escenari, el taller de Tinta Invisible. Hi trobem moments de moltes menes: amb Ignasi Aballí l’obra es trobava en un moment incipient encara. Aquell dia Aballí presentava sis propostes al comissari Manel Guerrero i l’equip de Tinta Invisible (Ricard Ibernon, Martí Guinovart i Sesé Rúbio). I n’havien de triar una. També trobem moments de tram final, com el d’Eulàlia Valldosera i de Jaume Plensa. Plensa va arribar a l’estudi dels gravadors per signar la peça seriada. O el cas d’Alfredo Jaar, que visitava Tinta Invisible durant una estada de tres dies a Barcelona, de pas entre Nova York on viu i Venècia, per veure en directe la prova fotogràfica de la imatge, que havia enviat en un arxiu digital mesos abans. O el dia que Perejaume visitava els gravadors, que era per fer una prova amb la planxa.
La càmera, discreta, ha capturat el procés de treball, de discussió, de dubtes, d’arguments. Alhora, hem interpel·lat els artistes, per entendre com s’han aproximat al concepte de ‘intempèrie’ i al conjunt de l’obra proposada. La qualitat de tots els artistes fa que cadascun s’hagi expressat d’una manera ben pròpia i estimulant.
Tinta Invisible és una cooperativa de gravadors instal·lada al carrer Lleó del barri del Raval de Barcelonba ja fa divuit anys. Ricard Ibernon, Martí Guinovart i Sesé Rúbio són gravadors de formació, que treballen des del gravat clàssic fins a l’estampa digital. També fan edicions a mida i cursos de gravat. Es defineixen com una editorial d’obra gràfica que dóna sentit a un treball de creació. Sèries com ‘A la intempèrie’ s’inscriuen en una línia de suscripció que té com a finalitat fer assequible l’adquisició d’obres d’art i animar a la formació de col·leccions de gravat.