26.03.2015 - 12:56
El fiscal de Marsella, Brice Robin, responsable de la investigació oficial de l’accident de l’avió de Germanwings que feia el trajecte Barcelona-Düsseldorf, ha explicat les conclusions que es poden extreure de l’enregistrament d’àudio de la caixa negra de la cabina. Ha detallat com havia passat l’accident. Tot fa pensar en una acció voluntària del copilot, que va restar sol a la cabina i va blocar-ne l’accés després d’haver activat el descens.
Vint minuts de normalitat
L’enregistrament del so de la cabina mostra una conversa normal entre el comandant i el copilot durant els primers vint minuts de vol. En un moment determinat, el comandant comença a preparar el ‘briefing’ de l’aterratge que s’ha de transmetre abans d’arribar a Düsseldorf. Aleshores, les respostes del copilot són ‘lacòniques’, segons el fiscal Robin. Unes respostes massa curtes, inhabituals en una conversa normal. Tot seguit, se sent el soroll d’un seient de la cabina que es tira enrere i una porta que s’obre i es tanca. El comandant ha sortit per anar al lavabo.
Activació del sistema de monitorització manual
Quan el copilot es queda sol, manipula els botons del sistema de monitorització per a començar el descens. Això tan sols es pot fer de manera voluntària. S’ha de girar una palanca unes quantes vegades per fer un descens tan gran. Es pot interpretar com una voluntat de destruir volgudament l’avió.
El comandant prova de tornar a entrar
Al cap d’un moment d’haver començat el descens, se senten crides del comandant demanant al copilot que el deixi entrar a la cabina. Però no hi ha cap resposta per part del copilot. El comandant pica la porta, però no hi ha resposta. Se sent el so de respiració del copilot a la cabina i cap resposta. Hi ha una acció voluntària del copilot.
Blocatge de la porta de cabina
Aleshores, se senten cops a la porta i la veu del comandant demanant al copilot que obri. La interpretació més plausible dels investigadors és que el copilot es va negar a obrir la porta de la cabina al comandant després d’haver accionat el sistema per perdre altitud voluntàriament. El comandant es va adonar de la situació i, si hagués pogut, hauria tombat la porta. Però no va poder.
Cap contacte amb els controladors aeris
El copilot no va establir cap contacte amb els controladors aeris durant els vuit minuts de descens. En canvi, la torre de control de Marsella fa un seguit de trucades a l’avió per mirar de saber què passava, però sense obtenir-ne cap resposta.
Tan sols la respiració
El fiscal de Marsella ha explicat que fins al moment de l’impacte, el copilot no va dir cap paraula. A l’enregistrament de la caixa negra tan sols se sent la seva respiració. Una respiració qualificada de normal. En cap cas se sent una respiració accelerada ni semblant a la d’algú que tingui un infart. En cap moment, el copilot no diu res. Ni un mot. Silenci total.
S’activen les alarmes
Les alarmes de seguretat de l’avió es van activar automàticament poc abans de l’impacte per alertar que l’aparell s’acostava a terra. És un avís perquè els pilots recuperin urgentment el control de l’avió. Aleshores se senten cops molt forts per mirar de tombar la porta de la cabina, blindada segons les normes internacionals de seguretat.
Els passatgers són conscients de la situació a l’últim moment
Les víctimes de l’accident es van assabentar de la situació tan sols a l’últim moment. Només se senten crits provinents de la zona de passatgers a l’últim moment, just abans de l’impacte.