26.03.2015 - 12:46
El copilot de l’avió de Germanwings que anava de Barcelona a Düsseldorf va fer-lo estavellar als Alps expressament, segons que ha explicat Brice Robin, el fiscal de Marsella que dirigeix la investigació. Amb les dades de l’enregistrament del so de la caixa negra que es va trobar el mateix dia de l’accident, s’ha pogut arribar a aquesta conclusió. Durant els primers vint minuts de vol tots dos pilots parlaven amb normalitat; després, el comandant va sortir; el copilot va agafar el comandament, es va tancar a la cabina, va començar el descens i va estar viu fins al moment que es va estavellar l’avió.
El copilot es deia Andreas Lubitz, alemany, de vint-i-vuit anys.
Vegeu: Andreas Lubitz, el copilot que va fer estavellar l’avió de Germanwings
Com ho va fer el copilot per fer xocar l’avió?
Podeu veure la compareixença aquí:
Aquest és el relat dels fets comprovats que ha fet el fiscal Brice Robin:
«Després de vint minuts de conversa normal, el comandant diu alguna cosa al copilot i les seves respostes són lacòniques. El comandant demana al copilot que agafi el comandament de l’avió. Aleshores se sent el soroll d’una cadira que es tira enrere i una porta que es tanca. Quan el copilot està sol, manipula els botons del ‘flight monitoring system’ per començar el descens. Això tan sols es pot fer d’una manera voluntària. Se senten crides del comandant demanant-li que el deixi entrar a la cabina. Però el copilot no respon. El comandant pica la porta, però no hi ha resposta. Se sent el so de respiració del copilot a la cabina fins a l’impacte.
Se senten cops molt forts d’algú que mira de tombar la porta de la cabina, que és blindada segons les normes internacionals de seguretat.
La interpretació més plausible és que el copilot es va negar a obrir la porta de la cabina al comandant, que era fora i havia accionat el botó per perdre altitud voluntàriament. La raó l’ignorem completament. Es pot interpretar com una voluntat de destruir volgudament aquest avió.
S’investiga la vida i l’entorn del copilot, que és de nacionalitat alemanya. Fem investigacions per entendre-ho. Fins al moment de l’impacte, el copilot no diu ni un mot i respira amb normalitat. En cap moment no diu res. Ni una paraula. Silenci total. Les alarmes es van activar per alertar de la proximitat del terra. Se sent un primer impacte sobre un talús a més de 700 km per hora, abans d’estavellar-se. Cap missatge d’ajuda ni d’emergència. Ni cap resposta per part de les crides.
El comandant es va adonar de la situació i si hagués pogut hauria tombat la porta. Però no se’n va sortir. No parlo de suïcidi. Dic que els elements que tenim apunten a una voluntat de destruir l’avió.
Les víctimes se’n devien assabentar tan sols a l’últim moment. Només se senten crits a l’últim moment, just abans de l’impacte.»
El protocol d’urgència
El protocol d’urgència de l’accés a la cabina és estricte. Si els pilots dins la cabina no responen, els membres de la tripulació han de marcar un codi que obre la porta. El procediment requereix trenta segons de latència, i s’obre la cabina durant cinc segons. El pilot té l’opció de blocar l’entrada des de l’interior. Així ho mostra aquest vídeo:
El diari francès Le Monde també ha parlat amb un comandant de vol d’Air France sobre l’accés a la cabina: ‘És possible de tancar-se des de dins la cabina. Des de l’11-S, es va procurar evitar l’accés a la cabina d’un terrorista o d’un individu foll. La porta és blindada. Hi pot haver un accés d’emergència mitjançant un codi digital, quan la tripulació no rep cap resposta dels pilots, en cas d’indisposició, per exemple. Aquest codi activa una alarma a la cabina: si els controladors no responen, s’obre la porta. Però el codi digital pot ser neutralitzat pels pilots.’