21.03.2015 - 20:04
El diputat de Compromís Fran Ferri ha fet públic aquest dissabte un informe elaborat en 2010 per la Conselleria d’Indústria sobre les estacions d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) com la d’Ontinyent. El document xifra la sobrefacturació des que es van privatitzar en 1998 fins l’any 2009 en 317,5 milions per damunt de les previsions del Consell en la concessió del servei. Es dóna el cas que no pocs conductors de la comarca es desplacen fins a Almansa per passar allà la revisió dels vehicles perquè és més barata. En el cas dels turismes a gasoil, per exemple, la diferència és de sis euros.
En aquest informe, aconseguit pel diputat a través de peticions de documentació a les Corts, la Conselleria recorda que la valoració inicial que fixava el plec de concessió com a tarifa mitjana ponderada de les revisions d’ITV era de 18,47 euros i que finalment el preu de les revisions de vehicles va arribar a una mitjana ponderada de 46,59 euros.
Així mateix, en un comunicat Ferri ha recordat que ‘es va instaurar una prova de sonometria inexistent a la resta de l’Estat, convertint-se l’autonomia valenciana al territori en què més car era passar la ITV’.
‘Aquest informe demostra que el govern del PP ha estat conscient en tot moment que la privatització de les ITV ha estat un negoci multimilionari per a les empreses concessionàries, per cert molt properes al poder’, ha afegit el parlamentari, qui ha lamentat que els valencians han pagat les inspeccions ‘a un preu elevadíssim perquè s’enriquiren uns quants empresaris amics del PP, ja que, a més, no s’ha revisat el cànon que han d’ingressar les concessionàries a l’administració pels seus guanys’.
De l’informe, segons la coalició, es dedueix que amb aquesta sobrefacturació ‘estava més que justificada l’exigència de Compromís al Consell de l’abaratiment de les tarifes generals de la ITV i de les tarifes de les segones inspeccions, un abaratiment que no ha arribat fins 2014 i en una quantia que ens situa encara per damunt de la mitjana de l’Estat, allargant tot el que han pogut el negoci milionari d’aquestes empreses’.
A més, es calcula en el document intern ‘que amb aquests guanys les empreses concessionàries podrien haver incrementat en gran manera la construcció de línies d’inspecció de vehicles’.
Per a Ferri, ‘al final totes les proves indiquen que darrere la privatització de les ITV hi va haver la intenció del govern del PP de beneficiar al màxim les concessionàries. Estem davant un altre negoci milionari per a uns pocs que els valencians hem pagant molt car i que ha perjudicat greument la competitivitat de sectors com el del transport i en general les famílies valencianes’.
‘Les ITV són un exemple més de com la privatització dels serveis públics són en realitat una estafa que perjudica greument a la ciutadania per beneficiar empreses molt concretes pròximes al poder’, ha conclòs.