Per a aprovar religió caldrà ‘reconèixer la incapacitat d’un mateix per a arribar a la felicitat’

  • L'assignatura de religió incorpora pregàries i minimitza la referència a la resta de confessions

VilaWeb
ACN-Redacció
26.02.2015 - 08:17

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El nou currículum de l’assignatura de religió catòlica que implanta la LOMCE, l’anomenada ‘llei Wert’, incorpora pregàries a educació primària i suprimeix pràcticament la referència a la resta de confessions religioses a l’educació secundària. Són dues de les principals novetats de la nova assignatura, que s’ha publicat al BOE d’aquest dimarts. La matèria serà d’oferta obligatòria a tots els centres i de lliure elecció per part dels alumnes. El currículum, la metodologia i l’avaluació han estat marcats per la Conferència Episcopal Espanyola, tal com marquen els acords entre l’estat i el Vaticà.

Des d’ahir la xarxa va plena de crítiques a alguns de les novetats incloses a la LOMCE. La que ha fet més impacte és una de les incloses en els criteris d’avaluació: ‘Reconèixer la incapacitat de la persona per a arribar per si mateixa a la felicitat.’

L’assignatura va encarada a mostrar la relació entre Déu i l’home, a ensenyar la història bíblica i dels Evangelis i a explicar l’evolució de l’Església Catòlica i la cristiandat des de la seva fundació fins a l’actualitat. Alguns capítols de la matèria són ‘la creació com a regal de Déu’, ‘l’home, obra mestra de la creació’ o ‘el poble d’Israel com a dipositari de la saviesa de Déu’.

Al primer curs de primària els alumnes ja seran avaluats a través de la memorització i reproducció de ‘fórmules senzilles de petició i agraïment’. També s’hi ensenyaran els espais i temps litúrgics. A tercer curs, per exemple, es tractarà de l’acció missionera i caritativa de l’Església, i es coneixeran les vides i obres dels sants, a més d’aprendre el significat de la pregària del parenostre. A quart de primària s’introduiran els conceptes de pecat i perdó.

A secundària l’alumne haurà d’aprendre a diferenciar entre l’explicació teològica i la científica de la creació o entre l’home i els animals. També s’hi ensenyarà la dignitat de totes les persones, amb independència de les seves capacitats psicofísiques o socials, i s’hi introduiran els conceptes de fe, la Trinitat i l’Esperit Sant. Igualment, es proposa que grups d’alumnes dissenyin un pla de col·laboració amb l’escola per a resoldre problemes.

En aquesta etapa, també es pretén que els alumnes sàpiguen l’origen i les diferències dels diversos llibres sagrats i que reflexionin sobre el dolor i la mort. En canvi, només un dels quatre blocs del quart curs fa referència a les altres religions monoteistes i les compara amb el catolicisme.

Malgrat totes les crítiques rebudes, en el text del BOE s’assegura que l’assignatura no té ‘finalitat catequètica o d’adoctrinament’.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem