26.02.2015 - 08:17
El nou currículum de l’assignatura de religió catòlica que implanta la LOMCE, l’anomenada ‘llei Wert’, incorpora pregàries a educació primària i suprimeix pràcticament la referència a la resta de confessions religioses a l’educació secundària. Són dues de les principals novetats de la nova assignatura, que s’ha publicat al BOE d’aquest dimarts. La matèria serà d’oferta obligatòria a tots els centres i de lliure elecció per part dels alumnes. El currículum, la metodologia i l’avaluació han estat marcats per la Conferència Episcopal Espanyola, tal com marquen els acords entre l’estat i el Vaticà.
Des d’ahir la xarxa va plena de crítiques a alguns de les novetats incloses a la LOMCE. La que ha fet més impacte és una de les incloses en els criteris d’avaluació: ‘Reconèixer la incapacitat de la persona per a arribar per si mateixa a la felicitat.’
L’assignatura va encarada a mostrar la relació entre Déu i l’home, a ensenyar la història bíblica i dels Evangelis i a explicar l’evolució de l’Església Catòlica i la cristiandat des de la seva fundació fins a l’actualitat. Alguns capítols de la matèria són ‘la creació com a regal de Déu’, ‘l’home, obra mestra de la creació’ o ‘el poble d’Israel com a dipositari de la saviesa de Déu’.
Al primer curs de primària els alumnes ja seran avaluats a través de la memorització i reproducció de ‘fórmules senzilles de petició i agraïment’. També s’hi ensenyaran els espais i temps litúrgics. A tercer curs, per exemple, es tractarà de l’acció missionera i caritativa de l’Església, i es coneixeran les vides i obres dels sants, a més d’aprendre el significat de la pregària del parenostre. A quart de primària s’introduiran els conceptes de pecat i perdó.
A secundària l’alumne haurà d’aprendre a diferenciar entre l’explicació teològica i la científica de la creació o entre l’home i els animals. També s’hi ensenyarà la dignitat de totes les persones, amb independència de les seves capacitats psicofísiques o socials, i s’hi introduiran els conceptes de fe, la Trinitat i l’Esperit Sant. Igualment, es proposa que grups d’alumnes dissenyin un pla de col·laboració amb l’escola per a resoldre problemes.
En aquesta etapa, també es pretén que els alumnes sàpiguen l’origen i les diferències dels diversos llibres sagrats i que reflexionin sobre el dolor i la mort. En canvi, només un dels quatre blocs del quart curs fa referència a les altres religions monoteistes i les compara amb el catolicisme.
Malgrat totes les crítiques rebudes, en el text del BOE s’assegura que l’assignatura no té ‘finalitat catequètica o d’adoctrinament’.