La imatge dels polítics a Instagram: realitat o ficció

  • Vilaweb analitza el comunicòleg Lluís Pastor l'ús que fan els polítics d'Instagram i què es deriva de les fotografies que hi publiquen

VilaWeb
VilaWeb

Redacció

04.02.2015 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Artur Mas de petit amb sabates grans, Oriol Junqueras passejant el seu fill a la festa major de Sant Vicens dels Horts o Miquel Iceta de vacances a Menorca, són algunes de les fotografies que els polítics pengen a Instagram. L’eina també permet descobrir què fa Ximo Puig a l’entrada de cavalls de la Flor a Xest, quan arriba el tió a casa de Marta Rovira o a quin festival de patinatge participa Marta Vilalta.

‘El més curiós del cas és que la imatge que els polítics projecten a Instagram no és la seva pròpia imatge sinó la que voldrien tenir’, segons Lluís Pastor, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació. Per a Pastor, les imatges que els polítics publiquen a Instagram, en entorns no estrictament professionals, són les que més diuen d’ells mateixos: ‘El polític habitualment va disfressat – va amb uniforme per qüestions de protocol – i en un lloc com Instagram, poden decidir quina visió poden donar a la gent i això dóna moltes pistes, són projeccions clares de la personalitat del polític.’

El fet que siguin comunicadors polítics qui porti els comptes d’Instagram dels polítics és un element irrellevant per a Pastor, perquè considera que l’objectiu és projectar el seu propi personatge – pot adequar-se més a la realitat o pot ser més fictici – i comunicar més coses que les que es comuniquen en espais rutinaris com les rodes de premsa. 

Fent una petita anàlisi d’alguns dels polítics que fan ús d’aquesta xarxa social, Pastor considera que hi ha clares diferències entre uns i altres: ‘Els principals perfils són professionals o personals.’

Pastor destaca de Mas l’ús institucional que fa de l’eina, ‘hi ha fotos d’ell com a nen o d’ell amb nens – diuen que els polítics amb nens són més estimats -; d’ell pensant al seu despatx com si fos el cap de tots; hi ha fotografies de paisatges – la fotografia d’un paisatge dóna a entendre que la persona és sensible, serena, reflexiva…-; i acompanya la majoria d’imatges amb elements que fan referència a Catalunya’. Pastor conclou que l’Instagram del President es correspon perfectament amb el seu paper ‘compleix amb el paper de líder.’ El mateix passa amb Oriol Junqueras, tot i que no és tant institucional i apareix en tots els seus perfils: com a professor, com a entrevistat als mitjans de comunicació, com a manifestant… ‘El paquet que fa Junqueras és molt similar al paquet que vol projectar d’ell mateix a la societat.’ Ximo Puig també encaixa en el perfil d’un ús professional de l’eina amb una barreja d’elements personals, com també fa Marta Rovira.

Un personatge radicalment diferent és Iceta, que en fa un ús personal per mostrar-se tal com és, diu Pastor, en els seus espais i moments d’oci. Un perfil que, en certa mesura, coincideix amb Jaume Collboni, que busca mostrar la seva vessant més humana i menys institucional, es correspon molt al que s’entén com a gent d’esquerres explica Pastor ‘a bars, manifestacions…’ Marta Vilalta és un altre exemple de polítics que fa un ús personal d’Instagram, i també el músic Pau Alabajos, que ara és el candidat a batlle de Torrent. Tant l’un com l’altre mostren la seva part més distesa i quotidiana i exposen les seves principals aficions.

Dos personatges que Pastor considera diferents són Alícia Sánchez Camacho i Albert Rivera. ‘Sánchez Camacho projecta una imatge de partit i queda a un segon plànol per tal que el líder estatal, Mariano Rajoy, guanyi protagonisme en el seu espai en aquesta xarxa’, diu Pastor. Albert Rivera, per la seva banda, fa un ‘culte al jo des de la marca Ciutadans’.

Altres polítics a Instagram són Alfred Bosch i Xavier Trias. ‘Trias no apareix mai sol, sempre en actes formals. És una projecció de la seva vida política i institucional.’

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem