17.01.2015 - 11:25
Cal recordar que ja existeix l’associació ‘Els amics del Tren groc’ que defensen el patrimoni d’aquest petit tren centenari, que circula a més altura de tota Europa, ja que circula entre La Tor de Querol i Vilafranca de Conflent.
Aquesta nova associació és complementària a la que ja existeix, ja que aquesta vol defensar, sobretot, als usuaris. Asseguren que el tren groc no s’ha de fer un tren únicament turístic, si no que ha de continuar sent un servei públic amb tarifes, i horaris adaptats. El comitè desitja representar els usuaris davant les instàncies polítiques regionals i la SNCF.
‘Volem defensar la paraula dels usuaris per a un transport ferroviari de qualitat, segur, a un preu raonable perquè Cerdanyà, el Capcir i l’Al Conflent no estiguin aïllats de la resta de la regió. La regió s’ha desinteressat del tren groc des de fa alguns anys i temem que la SNCF decideixi suprimir una part de la circulació, sobretot entre Font Romeu i La Tor de Querol, tenim por de que se’ns imposi una gestió estacional de la línia amb un tren únicament turístic en detriment d’un verdader servei públic. Ens felicitem del caràcter turístic d’aquest tren per a l’economia dels alts cantons però volem també que aquest tren continuïn estant a la disposició dels habitants tot l’any’ diuen els promotors d’aquesta associació.
Continuen : ‘El bus a un euro ha desequilibrat una mica l’oferta d’aquest transport ferroviari en benefici de la carretera, nosaltres saben que val més un bus que 50 cotxes, però, volem dir també, que val més un tren que tres busos. Cal prioritzar el ferrocarril perquè és més segur, sobretot a l’hivern. Sobretot amb la neu i a la RN 116 i perquè és més ecològic. Encara cal que les tarifes, els temps de recorregut i la freqüència siguin adaptats. Ara bé avui no és el cas. És per això que els trens són buits. Avui el tren groc és dues vegades més car que qualsevol tren a França, és 14 vegades més car que el bus que cobreix el trajecte entre Vilafranca de Conflent i Font Romeu, les condicions de la competència són esbiaixades. Nosaltres volen un reequilibri dels transports rehabilitant el tren.’