26.12.2014 - 20:53
El concert de Sant Esteve de l’Orfeó Català ha agafat un caire reivindicatiu en els darrers anys i enguany no ha estat una excepció. El Palau de la Música s’ha omplert d’estelades entre els cantaires i el públic durant la interpretació del ‘Cant de la Senyera’, al final de la vetllada. Ha estat el punt culminant del concert, en què el Palau ha vibrat amb els crits d’independència. A més, ha tingut uns convidats d’excepció: els castellers de Vilafranca, que han fet un quatre pilars mentre sonava la cançó. Al final, han tornat a construir els pilars i aquesta vegada les quatre enxenetes han subjectat quatre estelades.
El Palau de la Música Catalana ha reunit tots els cors de l’Orfeó Català i, per segon any, també el Cor de Cambra del Palau de la Música. Sota el títol ‘En molts llocs d’aquest món’, el concert de Sant Esteve s’ha convertit en un gran cant a la pau en un any es que es compleixen dues efemèrides d’agres records com l’inici de la Primera Guerra Mundial i els fets de 1714.
I és precisament aquest anhel de pau arreu del món el que, juntament amb el contingut nadalenc del propi concert, han fet de fil conductor de l’espectacle. El director, Josep Vila, ha articulat el concert al voltant de vuit poemes que parlen d’aquest horror de la guerra, seleccionats per Miquel Desclot i interpretats sobre l’escenari per l’actiu Montse Guallar.
Es tracta d’obres escrites al voltant del 1914, d’autors van patir la Primera Guerra Mundial, la Guerra Francoprussiana o la Guerra Civil Espanyola, com Conrad Ferdinand Meyer; Paul Éluard; Herman Hesse; Agustí Bartra, que amb ‘En molts llocs d’aquest món’ dóna nom al concert; Archibald MacLeish, Georg Trakl i ‘El poeta com a heroi’ de Siegfried Sassoon. Aquest darrer poema, acompanyat musicalment amb el fragment ‘Dona nobis pacem’ de la ‘Missa en Si bemoll’ de J. S. Bach -interpretat per l’Orfeó Català, el Cor de Cambra, el Cor Jove i el Cor de Noies-, ha servit per tacar l’espectacle.
La de Bach ha estat una de les tres grans peces musicals seleccionades per aprofundir en la reivindicació pacífica del concert de Sant Esteve d’enguany. Les altres que han sonat han estat ‘Friede auf Erden’ d’Arnold Schönberg -interpretat pel Cor de Cambra-; ‘Da pacem Domine’ d’Arvo Pärt -interpretat per l’Orfeó Català-.
Un dels moments més vistosos de l’espectacle ha estat el de la interpretació de ‘Bubbles’ de Bernat Vivancos, compositor convidat del Palau, cantat pel Cor Jove i el Cor de Noies i les veus masculines de l’Orfeó Català. Mentre s’ha interpretat la peça, els nens del Cor Infantil han omplert la sala de bombolles de sabó.
També han protagonitzat moments culminants el Cor Jove, interpretant dos fragments del lluminós ‘Magnificat’ de Bach, o el Cor Infantil, amb la cançó esquimal ‘The joiku’ de Jukka Linkola, un tema ple d’onomatopeies i que simbolitza un diàleg entre les tribus de Lapònia. Els cantaires de l’Orfeó Català, per la seva banda, s’han convertit en ballarins a l’estil dels musicals de Broadway amb la interpretació de ‘Christmas song’ de Mel Tormé i Robert Wells.
Clàssics com ‘Santa nit’, ‘El pobre alegre’, ‘Cançó del bon dimoni’, ‘El noi de la mare’, ‘Fum, fum, fum’, ‘Cançó del bressol’, ‘Les dotze van tocant’, ‘Les bèsties del naixement’, o ‘Escolteu, els àngels canten’, han posat la nota nadalenca a l’espectacle.
Els Castellers de Vilafranca també van participar en el vídeo promocional del concert, que es va fer públic fa pocs dies.
Els darrers anys el concert de Sant Esteve ha agafat també un caire reivindicatiu amb l’aparició d’estelades i crits d’independència, especialment durant ‘El Cant de la Senyera’, l’himne oficial de l’Orfeó que molta gent veu com un segon himne nacional de Catalunya i que el president Maragall va proposar fins i tot que substituís ‘Els Segadors’.
Aquí hi ha els vídeos d’aquest moment els dos darrers anys: