24.12.2014 - 17:34
Cal tenir en compte que les primeres comunitats cristianes no entenien necessàriament Jesús com a una persona física i no és fins l’hel·lenització del cristianisme que les històries de la vida de Jesús apareixen. Alguns dels fets, a més, estan basats en la tradició jueva, com és ben lògic. Així pels jueus, per exemple, el dia comença a la nit, raó per la qual Nadal comença la nit del 24 i no el matí del 25.
En qualsevol cas la tradició de Nadal és una de les més arrelades en el món cristià. Els seus origens històrics, però, són molt disputats. Hi ha historiadors que fins i tot discuteixen si Jesús va existir o no. Acceptant que existís tothom està d’acord, però, en que allò que s’hi celebra està molt més basat en les tradicions creades pels primers cristians que no pas en realitats històriques confirmables. Ni Lluc ni Mateu, en els seus evangelis, diuen en cap moment que la història de la nativitat es basi en la memòria de Maria o Josep.
–Jesús va néixer per Nadal?
Pràcticament ningú no defensa aquesta teoria ja. Pels primers cristians la data de naixença de Jesús tenia poca importància, car la importància la tenia la data de la ressurrecció. Els primers relats que situen la nativitat en el calendari de celebracions cristianes són del segle III. Els estudiosos de la Bíblia troben particularment difícil, pel mateix relat, que la nativitat fos en hivern. Bàsicament perquè sembla poc probable que els animals fossin al camp i no en els estables, durant l’època que és la més freda de l’any. Actualment hom tendeix a pensar que devia ser primavera, més que no pas hivern.
–I va néixer l’any zero?
Això és gairebé impossible des del punt de vista històric. Els evangelis situen la nativitat en el regnat d’Herodes i els historiadors i els cronistes situen la mort d’Herodes el quatre abans de Crist. Per això la major part dels estudiosos consideren avui que Jesús va néixer entre els anys sis o quatre abans de Crist. Això seria corroborat per altres episodis de la seva vida que poden ser datats, com ara la disputa amb els fariseus a l’evangeli de Joan
–Va néixer a Betlem?
La tradició diu això però hi ha algunes discrepàncies menors. Hi ha arqueòlegs que defensen l’existència d’un Betlem de Galilea, un poblet del qual s’han trobat restes arqueològiques i que està prop de Natzaret. Potser, per tant, es van confondre els dos Betlem. Això explicaria que la vida de Jesús passés posteriorment Natzaret i ell mateix fos conegut com Jesús de Natzaret.
–L’estel va guiar els reis mags?
Evidentment això és una metàfora. Cap estel del cel pot marcar un punt a la terra. En el relat, a més, l’estel guia els mags des de Jerusalem, cosa insòlita si tenim en compte que de Jerusalem a Betlem hi havia en aquella época com a molt vint quilòmetres. La mateixa existència dels reis i el fet que en fossin tres és també en dubte. Moltes esglésies cristianes d’orient, particularment els siríacs, parlen de dotze reis i no de tres.
–Maria era verge?
Els historiadors són bastant d’acord en que Josep i Maria no estaven casats. Això podria donar sentit, doncs, al mite de la virginitat. Tanmateix no cal oblidar en cap moment que les històries relacionades amb la nativitat es van popularitzar segles després, especialment a través dels evangelis de Lluc i Mateu, menys fiables des del punt de vista històric que el de Marc, que és el primer que es va escriure. Pels primers cristians, quan encara se’ls considera una secta jueva, Jesús no tenia una presència corpòria i s’identificava sovint amb un colom. Aquest origen podria tenir a veure amb el relat posterior de la concepció divina.
–Herodes va matar els nens?
Aquest episodi és negat de forma rotunda pels historiadors actuals. És inconcebible que si hagués hagut una matança com aquesta els cronistes de l’época, Flavi Josep en particular, no n’haguessin parlat. Un altre tema és que haguessin estat morts uns pocs infants a Betlem, que en aquell moment era una població molt petita.
–Jesús va existir en realitat?
Avui hi ha un ampli acord entre els historiadors en el sentit que sí que va existir. Una altra cosa és la fiabilitat dels fets que se li imputen en els evangelis i la tradició, que és molt més discutible. A part dels evangelis hom considera que hi ha prou fonts històriques no cristianes que certifiquen l’existència d’un predicador jueu de nom Jesús, que va ser batejat per Joan i que va morir executat en la creu a Jerusalem. Les referències que fan Flavi Josep i Tàcit són generalment acceptada com la confirmació de la veracitat del Jesús històric.