03.12.2014 - 06:00
El mes de desembre ha arribat amb regal per a les comunitats lingüístiques i culturals basca, bretona i gallega. Després d’uns quants anys de negociacions i de passos, el procés d’activació dels dominis genèrics propis —.eus, .bzh i .gal— ha arribat a l’últim estadi: el de l’obertura al públic.
Ahir va ser el cas del sufix gallec, que ja pot comprar tothom qui tingui una web amb continguts relacionats amb la llengua i la cultura de Galícia. L’associació gestora, PuntoGal, preveu que se n’enregistrin mil en la fase de llançament i calcula que durant el primer any s’arribarà a cinc mil.
Avui, el Dia Internacional de l’Èuscar, és el torn del domini .eus, que des del juliol ja feien servir un centenar d’empreses i institucions pioneres. La Fundació PuntoEus creu que se’n reservaran dos mil en aquesta primera fase de llançament.
I demà s’obrirà al públic l’identificador de la Bretanya, el .bzh, que com els anteriors va rebre l’assessorament del primer domini d’aquestes característiques, el .cat, actiu des del 2006.