26.11.2014 - 15:02
El president de ProAVE, Federico Félix, considera una ‘burla’ i una ‘injustícia econòmica’ l’incompliment dels terminis d’execució del tercer carril que circularà en paral·lel al futur corredor mediterrani. Ho ha dit en una conferència de premsa organitzada per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) per valorar l’impacte de la demora d’aquesta infrastructura. Juntament amb ell, representants del sector de l’exportació i de l’automoció han alertat de la pèrdua de competitivitat que implica aquest endarreriment.
El president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, ha mostrat preocupació per l’incompliment dels terminis d’execució. Ha lamentat que no es complís la promesa de la ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, que els garantí que el tercer fil del corredor mediterrani s’hauria enllestit per a l’any 2015 a València i l’any 2016 a Alacant.
El president d’AVE ha remarcat que el tercer fil és ‘solució provisional’ al corredor mediterrani i que malgrat que tot està licitat no hi ha consignació pressupostària per dur endavant la infrastructura en els terminis previstos.
El president de proAVE, Federico Félix, s’ha mostrat contundent sobre l’incompliment de terminis. Félix ha considerat ‘una burla’ i una ‘injustícia econòmica’ la manca d’execució i ha lamentat el poc pes polític del País Valencià. L’empresari ha afegit que les infrastructures estan marcades per la política i que no es tracta d’un problema tècnic sinó polític, de ‘manca de voluntat i de posar diners’.
‘És per a donar-los les claus de València i dir: governeu vosaltres’, ha afegit Federico Félix, que ha lamentat que es prioritzin infrastructures en territoris amb menys productivitat industrial i menys població abans que no el Corredor Mediterrani.
Durant la roda de premsa han intervingut representants del sector de les exportacions agroalimentàries i de l’automoció. Tots han coincidit en la importància dels sectors exportadors valencians en el conjunt de l’economia de l’estat i en la pèrdua de competitivitat que suposa l’endarreriment del tercer fil del Corredor. Han participat els representants de les exportacions de cítrics, fruites i hortalisses, automoció i de les cooperatives agroalimentàries.
Els professors universitaris Josep Vicent Boira i César Camisón han presentat l’estudi de valoració de l’impacte de la demora en l’entrada en funcionament del tercer fil. Entre les principals conclusions es troba l’encariment dels costos de transport que suposaria un 30% més si el corredor s’executés més enllà de 2020 i un 20% d’estalvi si es fes en 2015.
Camisón ha alertat del risc de deslocalització de la industria i de la davallada en les expectatives de millora de les exportacions. El professor augura una millora del 23,5% si el corredor està enllestit en 2015 i en un 3,8 si es fes en 2020. ‘No és un caprici, és una necessitat’, ha reblat.
Boira de la seva banda ha dit que el Corredor Mediterrani és ‘la materialització de la perspectiva europea’ de l’Estat. El catedràtic d’Història ha afegit que la situació actual recorda a l’any 1962 quan es discutia sobre la construcció de l’AP7. Boira s’ha preguntat al respecte si la factoria Ford d’Almussafes o els ports mediterranis tindrien la mateixa força si l’AP7 no existís.