14.11.2014 - 06:00
Un mes després de la presentació oficial, d’aquí a pocs dies una nova operadora de telefonia catalana veurà la llum. Quan comenci a funcionar, com a operadora virtual amb la xarxa d’Orange, Parlem oferirà ja serveis de telefonia mòbil per a particulars i telefonia fixa, mòbil i banda ampla per a empreses. Ho farà, explica el fundador i conseller delegat Ernest Pérez-Mas, basant-se en tres grans valors que la singularitzen en el competit mercat de les telecomunicacions: la proximitat, la innovació i la voluntat de contribució com a estructura de país. Això vol dir, també, que la llengua vehicular i per defecte de relació, comunicació i representació institucional serà el català: ‘Qualsevol client de qualsevol població dels Països Catalans tindrà servei i atenció en català. O a Madrid, on hem detectat una important comunitat catalanoparlant’, assegura.
Ernest Pérez-Mas va començar a pensar a crear una operadora de telecomunicacions nacional fa poc més de dos anys, el temps que ha trigat a compartir la idea, desenvolupar un pla de negoci i arribar fins el llançament, previst per abans del final de novembre. ‘Com a idea, això de fer una operadora no té cap gràcia: en el cas de Parlem, la clau és la constatació que calia cobrir un buit de mercat. Quan veus que Catalunya acostuma a representar el 20% de qualsevol sector i en el de les telecomunicacions no hi ha cap companyia local que hi doni servei, doncs és fàcil de decidir-se a fer el pas. Perquè fins ara n’hi havia hagut alguns intents, però o eren d’accionistes no catalans o no eren d’iniciativa privada i no van acabar de reeixir.’
Parlem començarà donant servei de telefonia mòbil a usuaris particulars com a operadora virtual fent servir l’espectre radioelèctric i la infrastructura d’Orange: ‘Tindrem la cobertura d’Orange a qualsevol territori de l’estat espanyol.’ A més de telefonia mòbil, des del primer moment també oferirà a empreses serveis de centraleta virtual, de numeració fixa i d’accés amb fibra i ADSL. ‘El primer trimestre de l’any vinent ja serem capaços de subministrar als clients particulars solucions fixes, de fibra, ADSL i mòbil, a més de continguts de vídeo i TV. El nostre objectiu és que abans del 30 de juny de 2015 Parlem sigui una companyia amb tots els serveis que avui qualsevol operadora gran ofereix al mercat, perquè la nostra voluntat és convertir-nos en l’operadora de telecomunicacions de Catalunya, i no en una operadora ‘low cost’ de mòbil més’, assegura el conseller delegat, que aspira a guanyar un 1% de quota de mercat cada any i arribar, en cinc anys, a ésser la quarta operadora amb un 6% o 7% de quota (sis-cents mil clients): ‘És el compromís que tinc com a conseller delegat.’
Per aconseguir-ho, Pérez-Mas ho té clar: ‘Necessitem que el país ens cregui. Si el país ens creu, ho farem en un tres i no res.’ Però també identifica tres ‘molècules de valor’ de Parlem que han d’ajudar a posicionar-la com a empresa referencial:
Primer: és una companyia catalana i això vol dir no sols que els accionistes ‘molt majoritàriament’ siguin catalans o que la idea hagi nascut aquí, sinó també que els socis tecnològics són d’aquí i que la seva catalanitat també es contributiva. ‘Barcelona és la capital mundial del mòbil quatre dies l’any i en canvi no té cap seu de companyia mòbil. És un contrasentit. Catalunya, com a país, té un consum habitual de 4.850 milions d’euros l’any en telefonia que no van a parar a cap empresa d’aquí ni tampoc s’hi generen, per tant, llocs de feina, ni s’hi recapten els imposts ni s’hi reparteixen els dividends corresponents, com tampoc no s’ajuda a crear un ecosistema mòbil al país.’ Parlem, doncs, també neix per contribuir a tot això i, sobretot, per ésser ‘el pal de paller’ del sector de les telecomunicacions: ‘A Catalunya hi ha 650 empreses de desenvolupament de solucions de telefonia mòbil i no tenen cap companyia amb qui provar les seves solucions al mercat per mirar de fer el salt al món. Nosaltres volem assumir aquest rol creant espais de coworking, d’incubadora…’
Segon: la proximitat. ‘Vol dir que els centres d’atenció al client són a Catalunya i t’atendran en català, la llengua vehicular i per defecte de la companyia. Hi ha un alineament cultural amb els consumidors i a més intentarem que les nostres tarifes segueixin l’eslògan ‘parlem clar i català’: hem de ser concrets, flexibles i transparents. L’arrogància i la prepotència, no formen part dels nostres valors.’
Tercer: Parlem també vol ésser diferent en l’àmbit de la innovació. El fet que parteixi amb una filosofia d’empresa lleugera facilita la introducció de solucions innovadores que, en grans operadores, costen d’implementar. ‘Amb Orange vam topar amb un problema amb la bústia de veu que ens oferia: sols era en castellà. Ho hem solucionat amb una app’, ho exemplifica Pérez-Mas.
Quant a preus, la mare dels ous, aquesta estructura molt lleugera de l’empresa, sense grans despeses d’infrastructura fixa, permet a Parlem de proposar tarifes competitives entre un 10% i un 20% per sota de les companyies més grans del mercat. ‘I, a més, d’aquí a pocs mesos oferirem exactament els mateixos serveis que proposen. Amb això esperem fer forat al mercat.’
· Podeu escoltar el programa en format mp3.
· També a través d’algunes ràdios locals i des de la Xarxa.
· Podeu descarregar el podcast de l’Internauta des de VilaWeb o de l’iTunes.
· L’Internauta també s’emet pel Punt Avui TV, cada diumenge a les cinc de la tarda.