16.10.2014 - 06:00
Catalunya ha estat i és la seu de marques de motos reconegudes internacionalment. De Catalunya han sortit campions del món en totes les disciplines de les dues rodes. I a Catalunya hi ha, des del començament de les grans mobilitzacions sobiranistes, un nombrós col·lectiu de motoristes que aprofita les principals cites i actes en favor de la independència per a omplir els carrers i les carreteres amb estelades. Diumenge els motards independentistes encaren un gran desafiament: la Motorada.
—Què és la Motorada?
—La idea inicial, diferent del que és ara, va sortir de l’empresari i antic pilot Pere Pi, que va voler reunir la gent vinculada amb les motos i fer alguna cosa pel procés independentista. Mitjançant contactes seus del món del motor va arribar a gent de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) relacionada amb el motor, com pilots, afeccionats, empresaris…, i també a l’associació Motards Independentistes, que presideixo. I al Circuit de Catalunya, on es farà l’acte central, que ens ha facilitat molt la feina. La Motorada, doncs, ha estat organitzada per un conjunt de gent i nosaltres hi hem aportat l’experiència de dur motos amunt i avall. És un acte més de la campanya Ara és l’hora i l’objectiu és concentrar-se al circuit i arribar després a plaça de Catalunya.
–Podeu detallar més l’acte de diumenge?
–El dia 19 d’octubre farem una concentració de motos entre les vuit i les deu del matí al Circuit de Catalunya. El principal objectiu és d’omplir la recta de la tribuna amb motos parades i estelades. I després, si en som més, anirem omplint més trams per enrere, cap al revolt Repsol, la recta de l’estadi… La perspectiva és de superar les cinc mil motos. Calculem que per omplir tot el circuit de banda a banda caldrien unes quinze mil motos: si hi arribéssim seria perfecte, però de moment ens centrem en la recta de tribuna i a mirar d’arribar a la de l’estadi. De fet, ja en tenim dues mil d’apuntades a la web i aquesta setmana anem a un ritme de dues-centes inscripcions diàries. I també sabem de gent que hi vindrà sense haver-s’hi inscrit.
—I s’hi faran parlaments.
—Exacte, hi parlaran el pilot Jordi Tarrés, Muriel Casals d’Òmnium, Carme Forcadell de l’ANC i Eduardo Reyes de Súmate. Des de l’assocació Motards Independentistes s’han preparat fins ara onze columnes que sortiran de Lleida, Reus, Vic, Ripoll, Girona, Mataró… cap al Circuit de Catalunya. Una altra columna sortirà de darrere de l’Estadi Olímpic Lluís Companys a Barcelona amb més de tres-centes motos apuntades ja. Per tant, diumenge des de ben d’hora ben d’hora les carreteres catalanes s’inundaran de motos amb estelades en direcció a Montmeló.
—Després anireu cap a plaça de Catalunya de Barcelona, a l’acte central de la campanya Ara és l’hora?
—Sí, després s’anirà en grup i a 50 km/h de Montmeló a la l’entrada de la Meridiana. A partir d’allà, que cadascú arribi al centre pel camí que cregui millor, perquè ens vam adonar que si volíem aparcar cinc mil motos o més en un sol lloc, o bé les deixàvem al Fòrum o a la recta de l’estadi i ben lluny de la concentració de la plaça de Catalunya, o bé les intentàvem aparcar al centre de la ciutat i ho col·lapsàvem tot. Suposem que es col·lapsarà l’entrada de Barcelona a quarts de dotze amb les cinc o deu mil motos, però els col·lapses de moto sempre són ràpids.
—Serà la mobilització més gran que heu organitzat?
—Sí, és la mobilització més gran i com a associació Motards Independentistes estem orgullosos que es pugui esmicolar el rècord amb motos de l’Onze de Setembre passat. És un orgull i en el moment de posar-nos d’acord amb la campanya Ara és l’hora i la resta d’entitats col·laboradores de la Motorada, teníem clar que se n’anava en orris el nostre rècord. Fins i tot ho veiem com un desafiament, perquè no hem organitzat mai una cosa tan bèstia. Tot plegat serà enregistrat per un helicòpter, que farà una foto des de dalt del circuit i enregistrarà en vídeo la caravana de motos fins el Nus de la Trinitat. El 19 d’octubre volem donar gas cap a la independència.
—Ja ens hem acostumat a les motorades durant les grans mobilitzacions independentistes dels últims anys. Com van néixer les convocatòries sobre rodes?
—Com a president de Motards Independentistes puc dir que l’associació té per objectiu des del principi d’ésser una cara amable de l’independentisme: un grup de motos amb estelades és una cosa maca de veure i espectacular, i dóna vistositat als actes. L’únic que fem és secundar qualsevol mena d’acte independentista o de promoció independentista fent-lo visualment més amable i aportant-hi el toc d’espectacularitat que donen les motos. Qualsevol que ho hagi vist coincidirà que és una passada. L’Onze de Setembre passat, per exemple, a l’entrada de Barcelona la gent aplaudia i fins i tot plorava veient els motoristes, i aquests últims no aplaudien perquè anaven enganxats al manillar, però alguns també ploraven de l’emoció.
—Formeu part de l’ANC o en sou una sectorial?
—L’associació fa quatre anys que existeix, abans i tot de l’ANC, i fins ara hi tenim molt bona relació. De fet, han respectat que ja hi hagués una associació de motoristes i no han fet cap ara per ara cap sectorial. Si n’hi hagués una,val a dir, tampoc no passaria res perquè creiem que hi ha pastís per a tothom i com més afiliats independentistes sobre rodes siguem, molt millor.
—Com és el motard independentista?
—El perfil és senzill: intentem que les persones a qui els agraden les motos i que són independentistes deixin de banda els partits de què són (perquè tenim militants de tots els partits) i que se centrin només a gaudir de sortir amb la moto i de dur l’estelada. És només això. Cal destacar que solen ésser persones responsables i molt prudents a l’hora de fer sortides en grup: en quatre anys sols hem tingut un accident i punt. Aquest Onze de Setembre érem mil cinc-centes motos a l’entrada de Barcelona i no hi va haver ni un sol accident, cosa que en unes altres concentracions sempre passa que hi hagi algú que cau… Suposo que tenim la sort de comptar amb el seny català en les concentracions… als circuits ja tenim els pilots que hi posen la rauxa!
–Això volia preguntar: l’èxit del motociclisme català ajuda a explicar Catalunya i el procés sobiranista al món?
–El motociclisme català és el número u no sols en velocitat amb Marc Màrquez, sinó que també té campions en el Dàkar amb Marc Coma, en trial amb Ivan Cervantes i Laia Sanz… En totes les disciplines de motos, de fet, hi ha catalans que triomfen i destaquen al món, però per contracte amb els espònsors no ho són. Jo no puc parlar per boca seva, és clar, però m’adono que per a celebrar triomfs solen agafar la bandera del seu número de pilot, del seu espònsor…
–Mes enllà del gest simbòlic d’agafar una bandera o una altra, Catalunya es veu en el món del motor?
–A ulls del món, als nostres pilots se’ls sol veure com a espanyols. Si preguntes a un alemany pel bicampió del món de MotoGP et dirà que és Marc Màrquez, un espanyol que corre per a Honda. Perquè quan sona l’himne és l’espanyol i quan s’hissa la bandera, és l’espanyola.
–Però Catalunya és una gran potència del motociclisme actual.
–Sí, sí, el que és clar és que Catalunya és una potència mundial en motociclisme. I no sols en pilots. La indústria ha estat campiona del món, com Derbi, Montesa, Gas Gas… I als grans equips hi ha molts mecànics i enginyers catalans. En el sector del motor som una potència mundial, en tots els aspectes.
–I una pregunta final: dalt de la moto, com es veu la situació actual de cara al 9-N?
–Uf! Com a Motorada o Motards Independentistes no creiem que hàgim de valorar els últims esdeveniments perquè això pertoca als partits polítics, les associacions, les entitats i les persones a títol individual. Com a Motards Independentistes existim per donar suport a la continuïtat del procés cap a la independència. Volem donar ànim per a tirar endavant i ajudar a arribar al final del camí.