20.09.2014 - 23:00
Nautilus Lab és una instal·lació sonora que es pot visitar al Mercat de Música Viva de Vic. Aquest dissabte s’ha estrenat el projecte guanyador del Premi Puig-Porret 2013 en un concert en què Xavi Lloses ha fet les delícies del públic acompanyat pel Quartet Brossa. El so de l’orgue aquàtic s’origina en 24 tubs de metacrilat plens d’aigua. El mecanisme envia aire amb compressors per generar bombolles, i després uns hidròfons i micròfons processen el so i l’amplifiquen. Visualment el so es tradueix cap a llums led que generen ambients lumínics segons les harmonies. La peça s’activa mitjançant un teclat, però també funciona de manera autònoma a partir d’un sistema aleatori activat per un ordinador.
Amb idea i música de Xavi Lloses, aquest dissabte el Temple Romà de Vic ha ofert un concert per donar a conèixer al públic el Nautilus Lab. Es tracta del projecte guanyador del Premi Puig-Porret de l’any passat i que gràcies en part a la dotació econòmica del premi ha pogut veure la llum en l’edició d’enguany. La peça ha sorprès els curiosos que s’han acostat a un dels indrets més emblemàtics de la capital osonenca. Acompanyat pel Quartet Brossa (Aleix Puig i Pere Bartolomé al violí, Imma Lluch a la viola i Quico Pugès al violoncel), el concert ha aplegat una vuitantena de persones. Molts s’han quedat fora esperant una segona sessió.
El Nautilus Lab és un instrument que està format per 24 tubs de metacrilat d’una alçada de dos metres i uns 12 centímetres de diàmetre dissenyat per ocupar tot l’espai d’una sala, on el públic pot passejar-se entre els cilindres contemplant-los i escoltant-los.
Cadascun dels recipients conté diferents porcions d’aigua, un tub de silicona i un petit compressor que envia aire al fons del tub de manera que les bombolles pugen cap a la superfície travessant tota l’aigua del cilindre. En el moment que les bombolles exploten a la superfície emeten un so, l’altura del qual és proporcional al volum de l’aigua i a l’alçada del tub.
Cadascun dels cilindres s’activa des d’un teclat controlat per les seves tecles, tantes com cilindres hi ha i també algunes amb què s’han enregistrat prèviament alguns sons, com per exemple el d’una càmera en fer una fotografia. En el moment en què es prem una tecla, s’encén el compressor corresponent enviant l’aire dins del cilindre i, conseqüentment, les bombolles surten cap a la superfície. Al mateix temps, una bombeta ubicada a la part superior del cilindre s’encén il·luminant les bombolles i creant un efecte visual que acompanya el so de les bombolles i que permet identificar ràpidament quin cilindre està sonant.
La instal·lació sonora també permet que, mentre ningú toqui el teclat que controla els tubs, l’instrument entri en un mode autònom controlat per un arduino i un petit ordinador. Aquest mode consta de diferents patrons melòdics i rítmics preseqüenciats que van passant d’un patró a un altre de manera aleatòria creant successions i combinacions rítmiques i melòdiques noves. Segons el mateix autor, el Nautilus “encara està en procés d’experimentació, les possibilitats són moltes i queda molt per explorar”.
La idea de Lloses és que el projecte tingui recorregut per sales i museus de tot el país. De moment, a l’estiu vinent es podrà veure al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí.