06.07.2014 - 06:00
Cada migdia hi ha tot de gent fent-se fotos a l’aeroport del Prat. Des de dins de la terminal cerquen el millor angle per a captar el gegantesc Airbus 380 d’Emirates. És el primer avió de dos pisos que aterra de manera regular a Barcelona i encara l’únic que ho fa en qualsevol dels aeroports d’AENA. De fet, a Europa, de manera regular, només nou aeroports acullen aquest gegant del cel. Cent cinquanta dies després de la seva arribada, la companyia de Dubai fa una molt bona valoració del seu comportament a la capital de Catalunya.
Fernando Suárez de Góngora és el director general a l’estat espanyol d’Emirates. És un gat vell del sector de l’aviació que encara recorda quan era una revolució poder volar a Londres per ‘només’ cinquanta mil pessetes. Pocs sectors deu haver-hi al món més revolucionats que el de l’aviació. Potser per això gaudeix d’un despatx relaxat i tranquil, al passeig de Gràcia de Barcelona, des d’on es veuen els arbres i també les banderes dels consolats veïns de Geòrgia i Turquia. Treballa en un ambient molt executiu, sense cap accessori innecessari, i parla amb molta contundència, però també amb molt de rigor.
–No podem dir que sigui una sorpresa el comportament de l’A380 a Barcelona. Això equivaldria a dir que vam improvisar-ne el desplegament i no va ésser així. Però sí que podem dir que ha superat totes les expectatives que teníem. Esperàvem un bon comportament estacional, en períodes de vacances, i ens hem trobat en canvi que gairebé sempre és ple. Era una aposta molt forta perquè l’increment de capacitat era remarcable i els resultats són molt convincents. Entre febrer i juny del 2013 Emirates va trasportar 80.000 passatgers a través del Prat i aquest any, amb l’Airbus 380 entrant en funcionament al febrer, en el mateix període n’hem transportats 130.000. És una situació òptima.
–I a què pensa que és degut, aquest èxit?
–A un comportament extraordinari del mercat català, però també al fantàstic comportament de Barcelona com a destinació. La popularitat de la ciutat és extraordinària en els nostres mercats asiàtics, la Xina, Corea, Austràlia… Tant que Barcelona ha esdevingut de manera molt ràpida en la destinació més popular, tot i que no ho és en volum perquè hi ha ciutats amb més vols diaris.
–L’aeroport ha reaccionat bé?
–Perfectament. Han entès les nostres necessitats i han reaccionat de pressa. Som conscients que un avió de les característiques de l’Airbus 380 no és fàcil d’acomodar en un aeroport, especialment quan és el primer o l’únic. Però tot ha anat francament bé. Jo admiro la feina que fa l’aeroport de Barcelona i el Comitè de Rutes. Han fet grans avenços. És possible que Barcelona no sigui encara un hub intercontinental, però ningú no pot discutir que atreu les grans companyies. I nosaltres en som la prova evident!
–Els últims mesos, coincidint amb la seva maniobra, hi ha hagut un increment significatiu de l’obertura de l’aeroport cap a l’Àsia. Air China ha estat molt àgil per obrir el Barcelona-Pequín, aquests mesos Asiana fa una prova amb xàrters de Corea, Pakistan Airlines i Singapore hi són ben establerts i Qatar Airways també. La competència sembla que s’ha despertat…
–No ens enganyem: la gent no vola a un lloc només perquè nosaltres hi volem. En cap moment no ens vam plantejar que ningú no competiria amb la nostra aposta, això seria absurd. En tot cas és evident que l’oferta era insuficient i poc optimitzada i en aquest sentit hi ha marge per a créixer. Les expectatives que tenim són saludables en tots els sentits. El sector de negocis és important, ha crescut molt el viatger a zones exòtiques que entén que pot partir un llarg viatge en dos trams i gaudir de Dubai i fins i tot el mercat que en podríem dir ètnic, comunitats que un cop l’any volen volar al seu país d’origen. Tot es complementa.
–Però Emirates té fama de companyia de luxe i els emigrants no sembla que puguen permetre’s grans despeses.
–No som una companyia de luxe. El que fem és oferir una qualitat enorme, especialment comparada amb el preu. Precisament aquest sector compra amb molt criteri perquè el viatge és molt important per a ells. I a preus raonables opta per una empresa com la nostra, que li ofereix un servei molt especial quant a la qualitat.
–I a l’inrevés? Barcelona és punt d’entrada a Europa per als seus clients? Aprofiten la densa trama de vols des de Barcelona?
–No ens consta de manera especial. Evidentment que hi ha gent que continua viatge, però no tenim dades que ens indiquin que Barcelona sigui un punt d’entrada especialment significatiu.
–Això potser és per la política d’Emirates de no mantenir acords estables amb les altres companyies? Vostès no formen part de cap de les tres grans aliances.
–Ens sentim molt còmodes treballant de manera independent. Les grans aliances són interessants, però també tenen peatges. Has de consuensuar el teu desplegament, on voles. I tothom, com és normal, té els seus interessos. Però nosaltres tenim molts acords de codi compartit i ara treballem amb Renfe, amb la mirada posada en València, en el sud de França… Tenim molt d’interès a oferir facilitats i preus connectats.
–Emirates ara vola des de Milà a Nova York. Es plantegen usar Barcelona com a pont cap a Amèrica?
–Estem gaudint molt de la cinquena llibertat que ens permet volar des de Milà a Nova York, però aquests temes, per qüestions de permisos i drets polítics, són molt complicats. No tenim de moment cap perspectiva en aquest sentit.
–Les diverses companyies del golf han aconseguit convertir-lo en un gran hub global per als viatges. Però no tem que això es pugui saturar?
–Som entre Europa i l’Àsia i podem oferir unes connexions fantàstiques. Dubai és un gran aeroport, però també una gran oportunitat per passar-hi una nit o dues mentre viatges lluny. A nosaltres no ens preocupa el futur immediat. Emirates és un negoci. Som l’única companyia de la zona que fa públics els seus resultats auditats i per tant no hi ha secrets. No som un caprici ni una inversió de futur i això ens fa estar molt tranquils.