09.06.2014 - 10:57
Com afectaria al Port de Barcelona, una de les principals infrastructures del país, la independència de Catalunya? ‘Des del punt de vista operatiu, el port té plena autonomia financera i de funcionament, té una estructura pròpia i no depèn d’altres institucions’, explica en una entrevista a l’ACN el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra. Destaca, a més, que l’activitat del port és ‘fonamentalment internacional’, i que ‘un dels objectius que tenim és anar guanyant quota en el mercat francès. Canalitzem comerç internacional, turisme’.
‘El ritme inversor privat ha estat molt elevat al Port aquests darrers anys i se segueixen executant projectes amb total normalitat’, ha indicat. Cambra ha posat d’exemple la segona fase de la terminal de contenidors BEST de Hutchison al Moll Prat.
El president del Port de Barcelona ha recordat que la logística té cada cop un pes més gran en els costos de la indústria i que la manca d’inversió en el Corredor Mediterrani dificultarà la consolidació de l’àrea metropolitana i de Catalunya com un pol logístic.
El president de l’Autoritat Portuària de Barcelona ha valorat com a ‘molt important’ l’execució del corredor mediterrani en la seva totalitat. Pel que fa al Port, Cambra ha assenyalat que la connexió amb França -que avui ja està operativa amb ample de via internacional o UIC- afecta especialment l’estratègia de desenvolupament del seu ‘hinterland’. En aquest sentit, s’ha mostrat ‘preocupat’ per l’eficiència d’aquesta connexió, ja que ‘els serveis no són tot el competitius que haurien de ser’.
Un altre projecte clau del desenvolupament del ‘hinterland’ del Port lligat a l’execució d’aquesta infraestructura ferroviària és el corredor Lió-Barcelona-Madrid, l’anomenat projecte CLYMA. ‘És important perquè ens connecta amb el quadrant nord-est de la península ibèrica i amb Madrid, l’altre eix de desenvolupament estratègic del Port de Barcelona’, ha indicat. En aquest cas, Cambra també ha expressat ‘preocupació’ perquè no s’impulsin ‘més ràpidament’ qüestions ‘elementals’ com l’habilitació per a trens de 750 metres de llarg.
Els accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona també formen part del Corredor Mediterrani. En aquest sentit, Cambra s’ha mostrat ‘confiat’ que el Ministeri de Foment complirà el seu compromís i licitarà la infraestructura aquest estiu. ‘Amb aquest calendari, és complicat que els accessos estiguin operatius el 2015 i esperem que l’execució no vagi més enllà de 2016’, ha sentenciat el president del Port de Barcelona.
De totes maneres, Cambra ha celebrat que ‘afortunadament’ es van executar els accessos ferroviaris provisionals, que donen servei a la zona del Moll Prat i permeten fer les tasques que demanden els operadors portuaris en amples de via ibèric i internacional. Segons Cambra, ‘seria molt lamentable que es perdessin oportunitats’ per la inacció de Foment en els accessos definitius, sobretot després del gran volum d’inversió que han realitzat operadors privats com Hutchison.