08.05.2014 - 11:53
El jutjat d’instrucció número 21 de València ha citat a declarar com a encausats tres directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la instrucció sobre l’accident del metro de València que va fer 43 morts i 47 ferits el 2006. Segons la resolució del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) valencià, la jutgessa accepta el recurs de reforma presentat pel qual s’admet l’encausament de tres dels cinc directius que demanaven les acusacions i la fiscalia. Els encausats eren responsables de la planificació i programació de les balises de seguretat que havien de frenar els combois amb excés de velocitat. Es tracta de la primera vegada que la jutgessa encausa directius de FGV.
Els encausats són el director adjunt d’explotació de FGV l’any 2006, Vicente Contreras; el director tècnic, Francisco García; i el director del departament d’estudis en el moment de l’accident, Francisco Orts. Han estat citats per als dies 17, 24 i 26 de juny.
Per primera vegada en tota la investigació judicial, la jutgessa Nieves Molina accedeix a les peticions de les parts d’encausar els responsables de seguretat del metro. Durant la primera instrucció, entre el 2006 i el 2007, la magistrada va concloure que l’únic responsable de l’accident era el conductor del comboi, per l’excés de velocitat, i va arxivar el cas. El tren circulava a 80 km/h en un tram indicat per a 40 km/h.
Les acusacions sostenen que va haver-hi errors en la programació i planificació de les balises, les quals havien d’haver frenat el tren i evitar-ne el descarrilament. Els encausats podrien haver comès una imprudència amb responsabilitats penals.
La reclamació de reobertura de les investigacions és una exigència de l’Associació de Víctimes del metro de València des del primer moment. Els familiars protesten el dia 3 de cada mes des de l’any 2006 a la plaça de la Mare de Déu de la ciutat per recordar les víctimes i exigir noves diligències. La plataforma considera que hi va haver nombroses irregularitats en la comissió parlamentària i en la investigació judicial i que no es van aportar totes les dades ni citar tots els testimonis. Els partits valencians de l’oposició donen suport a la reobertura d’unes investigacions que van cloure responsabilitzant del descarrilament el conductor del comboi, mort en l’accident.
L’associació sosté, basant-se en diversos informes, que els sistemes de seguretat havien d’haver frenat el comboi abans d’entrar al revolt on el tren va descarrilar, tot i que hi pogués haver un excés de velocitat.