15.04.2014 - 17:19
‘Maria José Català passarà a la història com la consellera que ha atacat més greument l’ensenyament en valencià, amb un tarannà polític radicalment oposat al diàleg.’ Ho ha dit Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana, que ha acusat la consellera d’Educació de voler reduir l’ensenyament plurilingüe a les comarques de Castelló, on segons ella el castellà es troba marginat. Moreno li retreu l’aplicació de decisions antidemocràtiques que no respecten l’opció lingüística de les famílies.
Així, una volta acabat –ahir– el període d’admissió de matriculació a les escoles d’infantil, Escola Valenciana recull casos de centres on la conselleria ha vulnerat els drets lingüístics de diverses famílies. Són, entre més, els CEIP Herrero de Castelló, el José Alba de la Vilavella, el Pare Català de València, el Ciutat de Cremona d’Alaquàs.
Segons les dades aportades per l’entitat, en centres com el col·legi Herrero de Castelló de la Plana, el govern valencià ha decidit d’eliminar una línia educativa a causa de la baixa natalitat i de l’augment d’alumnes per aula a 30. De les dues línies actuals del centre, l’una en català i l’altra en castellà, el Consell Escolar ha decidit de conservar la línia en català, però el govern d’Alberto Fabra ha obligat a mantenir-hi la de castellà. El resultat de peticions de les famílies que volen matricular els fills i filles de 3 anys ha estat de 10 alumnes en català i 4 en castellà.
L’entitat també posa l’exemple del col·legi José Alba de la Vilavella (Plana Baixa), on el resultat de peticions de les famílies que volen matricular els fills i filles de 3 anys ha estat de 16 alumnes en català i 2 en castellà i on la conselleria d’Educació també opta per mantenir l’ensenyament en castellà i deixar el municipi sense ensenyament en la nostra llengua.
Hi ha més casos, com ara el del Col·legi Pare Català de València, on resten pendents que un jutge dictamini si suspèn cautelarment la resolució de suprimir una línia en català del centre i imposar una línia en castellà amb el desacord del Consell Escolar i de 70 famílies afectades respecte de dues que exigien ensenyament en castellà.
En el cas del col·legi Ciutat de Cremona d’Alaquàs (Horta Oest), el govern de Fabra ha optat per tancar l’escola, tot i que 22 famílies hi han anat a matricular els fills per a infantil de 3 anys el curs que ve i totes han demanat l’opció del Programa Plurilingüe en Valencià.
Escola Valenciana recorda que les cinc universitats públiques del País Valencià i les tres Unitats per a l’Educació Multilingüe defensen que els programes educatius òptims són els que tenen el català com a llengua vehicular. De fet, els últims estudis constaten que els alumnes que estudien en català dominen de manera equilibrada català i castellà quan acaben la primària i treuen una nota d’anglès un 13% més alta. A més, aquests alumnes tenen més capacitat i predisposició per a aprendre una tercera llengua, un 11% més que els alumnes que estudien en castellà.
‘Maria José Català està aïllada de la realitat i de les dades objectives –diu Moreno–. És hora que defensem per totes les vies possibles la conservació d’unitats educatives en l’ensenyament públic, i que si hi ha d’haver cap supressió, es comence per les unitats de l’escola concertada monolingüe en castellà. Ara per ara encara és vigent la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. Català comet una greu il·legalitat respecte de les lleis que ens emparen.’