Cardona-Utrecht-Arenys de Munt, la Ruta per la Llibertat amb moto elèctrica

  • Albert Artés farà el mes d'agost aquest recorregut de 1.714 quilòmetres a l'anada i 2.014 a la tornada · Us oferim una entrevista amb vídeo, en què explica la ruta, les motivacions i el funcionament de la moto

VilaWeb

Roger Cassany

15.04.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’estiu passat va fer la volta al Pirineu, de Sant Feliu de Guíxols fins a Irún i tornar, sense gastar ni un euro de benzina. Ho va fer amb una moto elèctrica, i li va costar deu euros per cada 660 quilòmetres. Enguany, la vol fer més grossa: l’activista del vehicle elèctric Albert Artés viatjarà aquest mes d’agost de Cardona a Utrecht (Països Baixos), amb una ruta de 1.714 quilòmetres; i, de tornada, d’Utrecht a Arenys de Munt, fent 2.014 quilòmetres. Efectivament, ni els punts de sortida i d’arribada ni les distàncies no són casuals. ‘En ocasió del tricentenari, vaig decidir que valia la pena de fer aquesta ruta, per reivindicar tant l’alliberament nacional com l’alliberament energètic.’

La iniciativa, que es podrà seguir diàriament a través d’un bloc de VilaWeb, porta per nom la Ruta Elèctrica per la Llibertat, i té el suport del Tricentenari i d’un seguit de patrocinadors. ‘Encara en busquem més, de patrocinadors, i a més a més el dia 29 d’abril comencem una campanya de micromecenatge a Verkami per a recollir prou fons per a fer-ne un documental’, explica. Artés calcula que el projecte costarà 8.500 euros, incloent-hi els àpats i les pernoctacions. El documental, a més, vol recollir per allà on passi la ruta el testimoni dels ciutadans sobre el procés sobiranista que viu Catalunya.

1.714 quilòmetres d’anada i 2.014 de tornada

‘Es tracta d’unir el passat amb el present’, diu Artés. Per això com a punt de partida ha triat Cardona, l’últim baluard català a caure a mans borbòniques el 1714, i anirà fins a Utrecht, on el 1713 es va signar el tractat que va posar fi a la guerra de Successió. Però l’arribada, en tornant al nostre país, serà Arenys de Munt, ‘el primer municipi que va ser prou valent d’organitzar una consulta sobre la independència’. El simbolisme no s’acaba aquí: Artés, agafant carreteres secundàries i mesurant les distàncies amb molta cura, se les ha enginyades per fer a l’anada –que representa el passat– 1.714 quilòmetres; i, a la tornada –que és el present i el futur– 2.014 quilòmetres, ‘xifra que coincideix amb l’any en què Catalunya votarà finalment sobre la independència, tres-cents anys després’.

‘Un nou estat lliure, també energèticament’

La reivindicació, però, encara va més enllà. Per Artés, un estat català no serà lliure del tot si no ho és també energèticament. I per això explica que ‘no es pot dependre eternament de combustibles fòssils, dels quals, a més de ser ambientalment perjudicials, Catalunya no en disposa’. ‘Al nostre país no hi ha encara prou cultura de vehicles elèctrics, però amb aquesta ruta vull demostrar també que molts estats europeus, com els Països Baixos i Estònia, són molt més avançats i hi ha desenes de punts de càrrega per tot el territori, també a les benzineres’.

La moto que farà servir té una autonomia de cent cinquanta quilòmetres. Aleshores cal carregar-la al corrent elèctric. Com? Amb un endoll normal i corrent. Segons les bateries i les entrades de càrrega que tingui la moto, la càrrega completa pot durar entre tres hores i nou. Als Països Baixos i a Bèlgica, però, hi ha els anomenats punts de càrrega ràpids, cada vint o trenta quilòmetres, que carreguen la moto amb tan sols una hora i mitja. ‘A Barcelona, per exemple, de punts de càrrega d’aquesta mena, només n’hi ha cinc!’ (vegeu en aquesta web la distribució d’aquesta punts a tot Europa). Per això, Artés ha fet un pla de viatge exhaustiu, amb una previsió de càrregues i amb alternatives en cas que algun dels punts prevists, pel motiu que fos, no funcionés. Però recorda que ‘Catalunya s’ha quedat enrere, com Espanya, en mobilitat elèctrica i, encara que només fos des d’un punt de vista estratègic amb vista al nou estat, hauria de posar-se al nivell dels països del nord d’Europa’.

La presentació oficial de la Ruta Elèctrica per la Llibertat es farà al mes de juny i el 29 d’abril, dia en què arrencarà la campanya a Verkami, se’n presentarà el vídeo promocional i la web. Mentre no comenci, al mes d’agost, podeu seguir-ne totes les novetats des de la seva web i des dels seus comptes de Twitter i de Facebook.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem