Cants de llibertat i revolta en la inauguració del Festival Strenes

  • Més de 700 assistents en un concert ple de duets únics

VilaWeb
VilaWeb
ACN
28.03.2014 - 11:27

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La segona edició del Festival Strenes va aixecar anit el teló amb un concert únic, ‘Cançons de Revolta’, que va omplir l’Auditori amb sons i cants de llibertat. L’espectacle, una producció pròpia del festival que s’emmarca dins dels actes del Tricentenari, ha comptat amb duets inèdits, com el de la veu de la Primavera Àrab Emel Mathlouthi i els francesos Mouss et Hakim, o Quico Pi de la Serra amb João Alfonso. Himnes com el de la revolució dels clavells, la revolta francesa contra les injustícies socials o la revolta del món àrab es van anar succeint en una vetllada emotiva que va arribar al punt culminant quan tots els artistes interpretaren ‘L’Estaca’ i ‘Els Segadors’.

Solidaritat, unió, força, revolta i llibertat. Aquests són alguns dels missatges i conceptes que es van llançar des de l’escenari de l’Auditori de Girona durant l’espectacle inaugural del segon Festival Strenes. La nit va arrencar amb força de la mà de la veu d’Emel Mathlouthi, que va deixar bocabadats els més de 700 assistents. Posteriorment, Mathlouthi va interpretar un dels himnes de la revolució àrab ‘Abrid’ amb els francesos Mouss et Hakim –cantants dels mítics Zebda– en un duet únic que ha arrencat forts aplaudiments.

Tot seguit va ser el torn de Jaume Pla (Mazoni), que interpretà ‘Perquè vull’ d’Ovidi Montllor. ‘Crec que és una persona que no hauríem de perdre com a referent’, va dir abans de començar l’espectacle i després d’haver recitat un text de Vicent Andrés Estellés. Els assistents també van poder gaudir dels sons de João Afonso amb Quico Pi de la Serra que han pujat a l’escenari plegats, diverses vegades, per oferir ‘Os vampiros’ o ‘Si els fills de puta volessin…’.

Un moment especial de la nit va arribar amb la lectura de la carta que Salvador Puig Antich va escriure abans de morir, a càrrec de Joan Isaac. Seguint el fil conductor del concert, l’Auditori de Girona s’omplí d’himnes revolucionaris portuguesos, francesos i àrabs com ‘Kelmti Horra’ (himne de la revolució dels gessamins), ‘Bute Rouge’ (himne de la revolta francesa) o ‘Motivés’ (clam francès contra les injustícies socials) entre molts.

Tampoc no hi faltaren les cançons de llibertat catalanes més reconegudes, com ‘Al Vent’, de Raimon, interpretada per Cesk Freixas. Un altre moment clau de la vetllada va ser quan el Cor Maragall, acompanyat de João Afonso i Quico Pi de la Serra, van cantar ‘Grandola, Vila Morena’, seguint el ritme que marcaven els seus propis peus. Els artistes van acabar la peça llançant al públic els clavells que portaven a les mans.

El concert inaugural va ser conduït per les actrius Montserrat Carulla i Cristina Cervià, que van anar desgranant el fil argumental de l’espectacle mitjançant fragments de textos i poemes. Uns escrits que, al mateix temps, van servit per homenatjar Carles Rahola i Joan Vinyoli.

Des del principi, l’organització tenia clar que l’acte inaugural de la segona edició del Festival Strenes es basava en les lletres i la importància del missatge d’aquestes cançons revolucionàries. Per aquest motiu, es va apostar per un muntatge artístic i una decoració escènica simple, gairebé inexistent, que posava el focus en la paraula i la veu.

A grans trets, ‘Cançons de Revolta’, va ser un concert inaugural viu, dinàmic, molt emotiu, ple de sorpreses, aliances artístiques i que va repassar algunes de les cançons que han estat la banda sonora de les revolucions més reconegudes arreu del món. L’espectacle, que va durar una hora i mitja, va arribar al punt culminant al final de la nit quan tots els artistes interpretaren conjuntament ‘L’estaca’ de Lluís Llach. Tot seguit, van entonar ‘Els segadors’, moment en què l’Auditori de Girona s’omplí d’estelades i crits d’independència. I és que els assistents i la direcció del Festival Strenes van voler aprofitar el ‘leimotiv’ de les revolucions per comparar-ho amb el procés independentista de Catalunya i internacionalitzar-lo. 

Una segona edició plena d’estrenes

Aquest espectacle inaugural ha servit per arrencar el segon Festival Strenes, que s’allargarà fins el 13 d’abril i que comptarà amb algunes de les estrenes més sonades del panorama musical català. En total hi hauran una cinquantena de concerts i activitats que pretenen convertir Girona en l’epicentre musical de Catalunya.

Entre les actuacions previstes destaquen les estrenes oficials dels nous discos de Mishima, Joan Dausà, Sanjosex, Joan Colomo, Caïm Riba o Glaucs. També hi haurà espectacles inèdits produïts des del festival, com la unió dels Pets amb la Jove Orquestra de l’Auditori de Girona, el concert de Gerard Quintana amb el seu últim treball ‘Tothom ho sap’ o Macedònia, que actuarà amb la Cobla Lluïsos de Taradell i tres corals infantils gironines.

Paral·lelament, s’han programat unes quinze actuacions gratuïtes de grups emergents, com Projecte Mut, Ljubjana & The Seawolf, Xavi Alías o Gemma Humet. Ara fa un mes, la direcció del festival va anunciar que ja s’havien venut la meitat de les 10.000 entrades disponibles. El festival ja ha penjat el cartell de complet per als concerts d’Els Amics de les Arts i Joan Colomo – que han hagut d’obrir una nova sessió pel mateix dia- i Joan Dausà i Macedònia. També estan a punt d’exhaurir localitats Gerard Quintana amb Xarim Aresté, Mishima o Pau Riba amb Pascal Comelade.

La segona edició del Strenes espera superar les 9.000 persones de l’any passat i, actualment, la venda d’entrades avança a bon ritme superant en un 20% el nombre d’entrades que el festival havia venut l’any passat per les mateixes dates. Enguany, els concerts s’han repartit per diversos escenaris de la capital gironina com l’Auditori de Girona, el Teatre Municipal, la Casa de Cultura, la Impremta, la Sala La Planeta o la Sala Tourmix.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any