25.03.2014 - 06:00
Avui fa tres anys que es va inaugurar l’aeroport de Castelló. Tres anys i encara no hi ha passat cap avió ni tan sols s’ha posat data perquè comenci a funcionar. Tres anys en què el govern s’ha gastat més de vuitanta milions d’euros en despeses d’explotació i en la reparació d’un error de construcció, a banda els milers d’euros de l’obra, la publicitat i l’escultura a Carlos Fabra. Tres anys de despropòsits en què hem vist un cotxe de curses, una ‘invasió de conills’, un vol de prova, i també com Fabra dimitia el càrrec de president i la gestió era adjudicada a una empresa implicada en casos de corrupció.
Un aeroport lligat a la figura de Carlos Fabra
La polèmica ha acompanyat des del primer moment l’aeroport, inaugurat el 2011, el mateix dia que s’acabava el termini d’inauguracions abans de les eleccions municipals i a Corts Valencianes. L’oposició ha criticat durament el projecte pels sobrecosts i també perquè és innecessari, atesa la proximitat dels aeroports de València i de Reus. A més, vincula la construcció a una decisió personal de Carlos Fabra, ex-president de la Diputació de Castelló. Fabra va presidir Aerocas, la societat pública que regia l’aeroport. Però fa un any en va haver de plegar, arran d’un judici per diversos delictes fiscals pels quals ha estat condemnat a presó.
L’aeroport hi va molt lligat, a la figura de Fabra: ho palesa l’estàtua de vint-i-quatre metres d’altura, dues tones i 300.000 euros de pressupost, obra de Juan Ripollés. I també el comentari de Fabra als seus néts el dia de la inauguració, ara fa tres anys: ‘Us agrada l’aeroport de l’avi?’ Fabra va vendre el projecte des de bon començament com una oportunitat de convertir Castelló en una zona turística potent. La construcció de la instal·lació havia d’anar acompanyada d’un nou parc temàtic, Mundo Ilusión, de la promoció d’una dotzena de camps de golf i de la construcció de quaranta mil habitatges, la meitat en una macrourbanització al terme de Cabanes. Però de tot això, res: els camps de golf els ha aturats el consell, governat pel PP, bé per falta d’aigua, bé per una mala tramitació. La crisi ha esvanit el projecte de Mundo Ilusión i la construcció dels habitatges.
Un any després d’haver-se inaugurat l’aeroport, Aena va obligar a refer la plataforma de gir dels avions per un error de construcció. La capçalera de gir havia estat construïda pensant en avions de menys envergadura que els models més comuns i es va haver de refer per qüestions de seguretat.
La nova gestora, a la llista negra per corrupció
Amb un pressupost de prop de 150 milions, l’aeroport és, ara com ara, propietat de la societat pública Aerocas, amb una participació majoritària del govern valencià. No fa pas gaire que la Generalitat Valenciana va adjudicar la gestió de l’aeroport a l’empresa SNC-Lavalim Aéroports, que s’encarregarà de l’obertura i oferta comercial de vols, amb l’objectiu de captar turistes de mercats emergents. SNC-Lavalin és a la llista negra del Banc Mundial, esquitxada per diversos escàndols de corrupció.
La signatura del contracte de gestió i explotació, que s’havia d’haver fet la setmana passada, és aturada per un recurs de l’altra empresa que va concórrer al concurs, Gesnaer. Això endarrerirà el procés d’arrencada d’un aeroport que, quan es va inaugurar, havia d’acollir els primers vols al cap d’un mes i mig.