La ‘dècada Zuckerberg’

  • Avui fa deu anys de la irrupció de Facebook, el paradigma de les xarxes socials

VilaWeb
M. Crespo
04.02.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Chris Hughes, Dustin Moskovitz, Arie Hasit, Andrew McCollum, Colin Kelly i Mark Kaganovich tenen si fa no tots la mateixa edat, al voltant de la trentena. I comparteixen una altra característica: són els usuaris 5, 6, 7, 8, 9 i 10 de Facebook, que avui compleix exactament deu anys. Davant seu, solament hi tenen el fundador, Mark Zuckerberg, company de tots sis a la Universitat de Harvard, on es va gestar la xarxa social per antonomàsia, amb l’ID 4 (els tres primers es van reservar per fer proves). I darrere seu, més de mil cent milions d’usuaris.

Des del 4 de febrer de 2004 fins ara, el petit directori d’estudiants TheFacebook.com ha esdevingut la gran marca Facebook, sinònim indiscutible de les creixents xarxes socials i actor centralíssim d’internet. En nombre d’usuaris, és clar, però també en volum de negoci: el 29 de gener passat, per exemple, el grup de Zuckerberg va anunciar un benefici net de 1.100 milions d’euros el 2013, trenta vegades més que no pas l’any anterior. Sens dubte, l’entrada a borsa de la primavera del 2012 ha superat les turbulències inicials (problemes tècnics, caiguda lliure del preu de les accions, desconfiança del mercat…) i s’ha guanyat, aquests últims mesos, el favor dels inversors de Wall Street.

Amb la monetarització dels continguts i la gestió de la publicitat encarrilada, la xarxa de Zuckerberg s’encara a uns altres desafiaments no pas menys importants: l’adaptació a la imparable mobilitat (acaba de presentar Paper, una nova aplicació per a dispositius mòbils molt més atractiva que no pas l’app tradicional), el creixement progressiu d’usuaris (Zuckerberg va anunciar a l’agost una aliança mundial d’empreses tecnològiques, Internet.org, per a acostar l’accés a internet a tota la població mundial) i el manteniment del poder d’atracció.

És en aquest últim terreny on sembla que li poden venir, a mitjà termini, alguns maldecaps al multimilionari Zuckerberg. Ja hi ha pistes que indiquen un envelliment de l’audiència, paral·lel a una deserció creixent d’usuaris adolescents, especialment del grup entre tretze anys i disset. I fa poques setmanes dos investigadors de la Universitat de Princeton (EUA), aplicant el cicle d’adopció, auge i desaparició de malalties infeccioses a les xarxes socials, van preveure que Facebook perdria el 80% d’usuaris entre el 2015 i el 2017. La xarxa de Zuckerberg, amb sornegueria, hi va respondre amb la mateixa metodologia: segons els càlculs dels especialistes en anàlisi de dades de Facebook, al 2021 la prestigiosa universitat nord-americana ja no tindrà estudiants…

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem