28.12.2013 - 02:53
La Unió Europea ha obligat l’estat espanyol a completar el corredor mediterrani però el govern de Madrid ha trobat la manera de seguir-lo inutilitzant. En una decisió absurda la setmana passada l’executiu espanyol va licitar el tram Vandellòs-Castelló només amb ample de via europeu.
Aquest tram ha estat paralitzat durant dècades, amb una sola via en un bon tros però ara, de sobte, el faran tot nou, només amb ample de via europeu. Així els trens que vinguin del sud s’hauran de desviar per València cap a Madrid abans d’anar a Europa. Un cop baix, especialment a l’empressariat valencià.
La decisió és més que sorprenent. Hi havia tres alternatives. La primera era crear un traçat amb ample de via europeu paral·lel a l’actual traçat amb ample de via ibèric. La segona era crear una via d’ample europeu al costat de l’actual via ibèrica, compartint infrastructures i la tercera era desmuntar tot el traçat actual per a fer-ne un d’exclusivament europeu. Aquesta era la més cara i la que els empresaris valencians i catalans desaconsellaven. I és la que ha triat Madrid.
El motiu és obvi. L’efecte que s’havia aconseguit mantenint paralitzat el tram Castelló-Vandellòs durant dècades havia estat el de dificutar la via directa a Europa pels empresaris de l’Arc Mediterrani. Com que la Unió Europea va obligar Espanya finalment a fer l’obra el mateix efecte es pot aconseguir ara al revés, evitant la sanció europea. Amb l’ample de via només europeu tots els trens de mercaderies amb eixida de Castelló cap al sud hauran de fer la volta per Madrid si volen anar a Europa. Amb la qual cosa Madrid recupera part del corredor central que la Unió Europea va desestimar però la Unió Europea no podrà acusar-lo de no complir amb les obligacions que li va imposar.
Els empresaris valencians i catalans es van mostrar ahir perplexos davant la proposta del ministeri de Foment.