15.12.2013 - 06:00
Amb molts anys de retard, avui s’inaugura oficialment la primera connexió directa amb TGV entre Barcelona i París. Les companyies SNCF i Renfe, que explotaran conjuntament la línia, han venut vint mil bitllets des del 29 de novembre. El trajecte, cobert amb TGV Dayse francesos de dues plantes i 510 places, proposa dos trens diaris per sentit entre les dues capitals, que quedaran enllaçades en 6 hores i 25 minuts a un preu per trajecte a partir de 59 euros.
Tant l’horari com el preu són prou competitius, consideren els responsables de les dues companyies ferroviàries, respecte de l’avió. A banda el trajecte amb París, des d’avui Barcelona també queda enllaçada diàriament, d’entrada, amb un tren d’alta velocitat amb Tolosa (en 3 hores i 2 minuts), amb Marsella (en 4 hores i 17 minuts, amb un tren que ve de Madrid) i amb Lió (en 4 hores i 53 minuts). Tots aquests recorreguts són explotats amb trens AVE S-100 de Renfe.
La raó oficial d’aquest repartiment és que els combois francesos han obtingut homologació per circular sols fins a Barcelona, atès que les diferències en el sistema de senyalització els impedeixen ara com ara continuar fins a Madrid. Els AVE, per la seva banda, no poden cobrir el trajecte entre Lió i París perquè els cal una adaptació. Tot i que en el futur SNCF i Renfe ja han expressat la intenció d’homologar els seus trens per a tots els trajectes, des de la companyia francesa es puntualitza que el trajecte París-Madrid no tindria sentit en termes de mercat perquè amb nou hores de durada no podria competir amb l’avió.
On sí que preveuen esgarrapar quota a l’avió és en el recorregut Barcelona-París, previst enguany en el 5% i en el 8 % al 2014. L’objectiu és captar més d’un milió de passatgers anuals, cosa que significa duplicar amb escreix el 300.000 viatgers que han utilitzat enguany el TGV entre París i Figueres (on cal canviar de tren per arribar a Barcelona) i els 162.000 dels Talgo de nocturns Barcelona-París i Madrid-París. Cal dir, en aquest sentit, que amb l’entrada en funcionament dels trens d’alta velocitat, els dos Trenhotel Joan Miró queden suprimits, a més del Talgo entre Cartagena i Montpeller. De fet, ‘l’últim Talgo a París‘, després de quaranta anys de funcionament, va recórrer divendres a la nit els 1.137 km entre Paris-Austerlitz i l’Estació de França barcelonina.
Trajecte inaugural Barcelona-Perpinyà
Amb l’entrada de la nova línia d’alta velocitat, Barcelona i Perpinyà queden també enllaçades amb cinc trens diaris en 1 hora i 20 minuts, tot i que hi ha una certa decepció a Catalunya Nord per uns preus, unes freqüències i uns horaris ingrats que poden fer que la connexió no sigui del tot funcional.
De fet, aquest és el trajecte que recorrerà el tren inaugural especial d’avui a migdia, en què aniran el conseller de Territori, Santi Vila; la ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, i el ministre delegat de Transport francès, Fréderic Cuvillier. A la capital rossellonesa, les autoritats es traslladaran al Palau dels Reis de Mallorca, on es farà la cerimònia oficial.