28.11.2013 - 16:46
A partir del 15 de desembre, Perpinyà i Barcelona estaran unides per alta velocitat en una hora i vint minuts. Amb tot, a Catalunya Nord l’anunci, molt esperat els darrers anys, ha deixat un regust amarg. I és que com apunta Esteve Valls, vicepresident d’Opencat, les cinc freqüències diàries i els ‘horaris ingrats’ faran que la connexió entre les dues capitals ‘no sigui funcional’. Valls lamenta que amb una primera sortida a les 10 del matí i una tornada a dos quarts de sis de la tarda passar el dia a Barcelona ‘serà molt difícil’, com sí que es pot fer des de Girona o Figueres. A més, afegeix que el preu, 28,60 euros per trajecte, serà un element ‘dissuasiu més’.
‘Tenir el TGV operatiu entre Perpinyà i Barcelona no voldrà dir que sigui un servei funcional’. Aquest és el parer compartit a Catalunya Nord el dia desprès que s’hagi fet oficial la posada en marxa de la línia d’alta velocitat que unirà Barcelona i París a partit del 15 de desembre i que acosta una mica més, almenys en temps, les dues capitals catalanes.
Esteve Valls, vice-president del think tank nord-català Opencat, lamenta que el que tants anys s’ha reivindicat al Rosselló arribi amb Perpinyà jugant el paper de ‘simple etapa’ en el trajecte que unirà les capitals catalana i francesa. Un fet, afegeix, que fa molt poc pràctic el servei perquè ‘no s’han tingut en compte les necessitats dels usuaris’.
En aquest sentit, Valls afegeix que les cinc freqüències previstes inicialment, ‘escasses’ segons el seu parer, i els ‘horaris ingrats’, amb una primera sortida de Perpinyà a les 10:07 del matí i una darrera tornada a les 18:26, faran molt difícil anar i tornar a Barcelona el mateix dia ja sigui per negocis o per oci perquè anant tot bé, només s’hi podrà estar set hores. Una cosa que sí que es pot fer des de Girona o Figueres on hi ha més freqüència de trens i uns horaris adaptats a les necessitats dels usuaris que hi van per feina o negocis.
Valls també creu que els 28,60 euros que costarà el trajecte, 50 euros si es compra el bitllet d’anada i tornada, serà un elements dissuasiu més que farà que el servei només l’utilitzin els homes de negocis de la capital nord-catalana.
Amb tot, Valls ha assegurat que tot i aquests desajustos inicials que espera es puguin solucionar un cop es posi en marxa el servei, l’alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà tindrà un ‘efecte emocional’ molt important a Catalunya Nord perquè ‘acostarà mecànicament i psicològicament’ les dues ciutats.