07.10.2013 - 06:00
Dijous, hores abans de saber-se l’enfonsament del vaixell ple d’immigrants davant la costa de Lampedusa, Frontex va fer públic el seu informe regular sobre l’anomenada ruta central mediterrània. Frontex és l’agència de la Unió Europea encarregada de controlar les fronteres exteriors de la UE i la ruta central mediterrània és l’itinerari marítim d’entrada a la Unió que passa per Lampedusa, Sicília, Calàbria, Pulla i Malta. És la ruta amb més trànsit d’immigrants il·legals.
Segons Frontex, fins el mes passat 31.000 emigrants il·legals havien pogut entrar a Europa per aquesta via. Una xifra sorprenent, que dobla el total de l’any anterior, per bé que no arriba ni a la meitat del del 2011, quan 64.300 emigrants van assolir l’objectiu. L’agència detalla les nacionalitats principals d’aquests emigrants, una de les claus del problema. La majoria era gent provinent d’Eritrea, Somàlia, Síria i més països en guerra o amb conflicte greu del sud del Sàhara. Fugitius.
Els immigrants solen salpar des de Líbia i el desconcert que s’hi ha creat pel canvi de règim ha fer créixer el trànsit de persones. Abans molts restaven a Líbia mateix, on trobaven feina, un objectiu molt difícil ara mateix. Les rutes pel desert, poc controlades, i la poca distància a Europa expliquen per què apareix a Líbia gent de llocs tan allunyats com Síria.
Frontex no dóna dades de morts en alta mar, tot i que reconeix haver participat en 900 operacions de rescat, en les quals hi pot haver involucrades unes 50.000 persones. Del 2012 no n’hi ha cap xifra oficial, però el 2011 les autoritats europees van reconèixer que 1.500 persones havien mort a la Mediterrània maldant per arribar a les costes d’Europa. Els experts parlen de 20.000 morts des del 1988, però és una incògnita, car molts naufragis no arriben a ser mai coneguts.