El maquinista va comunicar que anava a 190 km/h

  • El descarrilament del tren a l'entrada de Sant Jaume de Galícia causa setanta-vuit morts pel cap baix

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Redacció

25.07.2013 - 10:57

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El tren Alvia que feia la ruta entre el Ferrol i Madrid va descarrilar ahir al vespre a Angrois, prop de Sant Jaume de Galícia. Hi ha no pas menys de setanta-vuit morts i més d’un centenar de ferits. Segons les primeres investigacions, les causes de l’accident foren la velocitat excessiva i probablement l’explosió del motor dièsel. Entre els supervivents, hi ha el maquinista del tren, amb qui els responsables de l’estació van poder parlar poc després de l’accident. En aquesta comunicació, segons diversos mitjans espanyols i gallecs, va admetre que havia entrat al revolt a 190 quilòmetres per hora, tot i que el límit és de 80 km/h. Ara, la investigació haurà de determinar si es tracta d’una errada tècnica o d’una errada humana.

 

Segons El País, el maquinista va parlar per ràdio amb el control de l’estació quan el tren ja havia descarrilat, i va dir que era atrapat a la cabina i que li feia mal l’espatlla i les costelles. ‘Som humans, som humans’, repetia. Deia també que esperava que no hi hagués morts perquè caurien sobre la seva consciència. I va acabar explicant que havia entrat al revolt on hi havia hagut l’accident a 190 km/h.

L’accident va passar a tres quarts de nou del vespre. Els testimonis presencials deien que abans del descarrilament hi havia hagut una explosió, però el govern gallec va descartar la hipòtesi d’un atemptat. Hi viatjaven 240 persones, entre passatgers i tripulació.

El tren era un Alvia mixt de la classe 730, que funciona amb alimentació elèctrica, però també amb un motor dièsel per a poder circular pels trams de la ruta que no són electrificats. Per això, a cada cap del tren hi havia dos vagons amb generadors dièsel i combustible.

Excés de velocitat

La principal hipòtesi per a explicar l’accident és l’excés de velocitat en un revolt marcat del recorregut de l’Alvia 151. De fet, el delegat del govern espanyol a Galícia, Samuel Juárez, va confirmar que en el moment del descarrilament el tren amb vuit vagons circulava a uns 200 km/h, tot i que la velocitat màxima en aquell tram és de 80 km/h per la proximitat de l’estació de Sant Jaume de Galícia.

Es tracta del primer gran accident en un tren de gran velocitat de la xarxa de Renfe. Els Alvia circulen per sota dels 250 km/h a velocitat punta i fan servir les vies de l’AVE.

Renfe ha habilitat un número de telèfon d’atenció, el 900 101 660, i també hi ha un altre telèfon d’informació als familiars de les víctimes, el 981 55 11 00.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem