23.07.2013 - 06:00
Entitats, artistes i personalitats de Gandia han fet pública una carta al Consell Valencià de Cultura per a exigir que el batlle Arturo Torró, del PP, no retire l’escultura d’Antoni Miró instal·lada fa sis anys a la plaça del 25 d’abril. Torró ha anunciat que la retirarà el dia 1 d’agost en un acte que els signants de la protesta consideren ‘un greu despropòsit’. Entre els signants hi ha Nèstor Novell, Josep Piera, Joan Muñoz en representació de Pluja Teatre i Maria Josep Escrivà en representació de la societat literària Saforíssims.
L’escultura d’Antoni Miró fa un paral·lelisme entre l’ocupació borbònica del País Valencià i el quadre de Velázquez ‘La rendició de Breda’. Es tracta d’un monument en ferro amb un frontal de 25 metres que va ser dissenyat i preparat exactament per a la plaça que porta el nom de ’25 d’abril’.
La retirada del ‘No pasarán’ d’Artur Heras
Un episodi similar al de l’escultura de la batalla d’Almansa fou el de l’escultura ‘No pasarán’, d’Artur Heras, coneguda popularment a Gandia com els pinotxos. Aquesta escultura, d’un roig encès, era una al·legoria a la resistència de la república durant la guerra del 1936-39. Poc després de l’arribada de Torró a l’ajuntament, es va remodelar la plaça de Jaume I eliminant l’escultura amb l’excusa que era poc segura per als infants, malgrat estar envoltada d’un estany d’aigua. El fotògraf Ferran Jordan la va fotografiar poc abans de ser demolida.
Protesta d’Acció Cultural
Acció Cultural del País Valencià (ACPV) també demana públicament al batlle de Gandia, Arturo Torró, que ‘no continue censurant els artistes valencians, i repose en el seu lloc les escultures d’Artur Heras que ha fet retirar i no execute l’amenaça de retirar també l’obra d’Antoni Miró’, que hi ha a l’entrada de la ciutat.
‘La censura d’obres artístiques per motius polítics –obres que fa anys que són en espais públics, que dignifiquen l’espai urbà i que han esdevingut referències culturals de la ciutat– és una pràctica que no és pròpia d’estats democràtics, i que establiria un perillós precedent, legitimant que amb cada canvi de govern municipal es pogueren produir també canvis en el patrimoni artístic d’una ciutat’, diu l’entitat. Acció Cultural entén que el patrimoni artístic hauria de mantenir-se ‘per sobre de batalles partidistes i decisions personals i unilaterals de batlles’, perquè ‘la cultura és un valor que uneix i transcendeix els sectarismes’.
ACPV diu que cal denunciar que es prengui la decisió sense cap mena de diàleg ni amb els artistes autors de les obres ni amb els professionals de la cultura ni amb els representants elegits democràticament pels ciutadans com a regidors, ‘volent imposar una decisió arbitrària, unilateral i només motivada pel desig de censura’.
En el cas de l’escultura d’Antoni Miró, cal tenir present que va ser un encàrrec per a la commemoració dels 300 anys de la batalla d’Almansa –per això porta el títol de ’25 d’Abril de 1707’– i, en aquest sentit, ‘és una obra que recupera la nostra memòria històrica i simbolitza la voluntat dels valencians de recuperar l’autogovern i la llibertat’. ACPV la considera ‘un missatge de plena actualitat que potser el batlle de Gandia no valora, perquè sembla més preocupat pels turistes madrilenys –segons declaracions seues aparegudes en la premsa– que no pels valencians’. Torró va dir que els madrilenys no entenien l’escultura i que calia retirar-la.
Per tot això, l’entitat demana al batlle que reconsidere ‘una decisió que només pot provocar tensió i desprestigiar el seu govern i la seua persona, no només en la ciutat de Gandia, sinó en tota la comarca de la Safor i el País Valencià’.
Així mateix, l’entitat demana a la consellera de Cultura i al president Fabra que intervinguin ‘per evitar un despropòsit que també els afectaria en tant que dirigents del partit en el qual milita el batlle de Gandia i, per tant, els faria coresponsables del resultat final del conflicte’.