06.07.2013 - 18:22
La V Passejada Cultural del Palau d’Anglesola va servir per descobrir detalls del que fou un dels mitjans de comunicació del poble durant mig segle, el Trenquet. Un dels molts noms que va rebre el tren de de vapor que unia Mollerussa amb la Sucrera de Menarguens.
Un nombrós grup de veïns del Palau es van reunir a la crida d’aquesta activitat organitzada per l’Associació Cultural Tots Som de Casa i que per l’ocasió comptava amb la col·laboració de l’Associació Amics del Trenquet.
La Passejada recorre diferents indrets de la població, normalment relacionats amb el tema tractat, amb aturades en diferents punts es fa la projecció d’imatges i es dóna explicacions del tema de la Passejada.
Enguany les van fer Santi Campo i Sebastià Garralon, dels Amics del Trenquet. Van parlar del perquè del Trenquet, vinculat a la Sucrera de Menarguens, ja que servia per transportar la remolatxa sucrera, tot i que també portaria persones. També es va parlar de les nou estacions del recorregut, quatre al Pla d’Urgell: Bellvís, el Poal, el Palau i Mollerussa, a més del ramal de càrrega als Merlets. Actualment només es conserven les estacions del Poal i el Palau. Una altra aturada va servir per conèixer la part tècnica com les màquines de vapor, vagons, ponts,… En l’estació del Palau es va parlar de la incidència que va tenir en el poble. Pels ponents el tren suposava estar obert a Balaguer i Mollerussa i la seva desaparició va suposar (en comunicacions) un tirar endarrere que encara ara no s’ha solucionat. Una situació, però, que va “fer créixer Mollerussa com a capital del Pla d’Urgell”.
Decadència
El ja funcionava a finals de 1901 però no es va inaugurar oficialment fins el 26 de novembre de 1905. Coincidint amb la Guerra de 1936-39, l’esgotament de les terres per cultivar remolatxa, l’aparició dels camions i el tren de via ampla van fer que al 1947 es plantegés el seu tancament. Va caldre esperar un temps per legalitzar-lo (encara no n’hi estava) i poder-lo tancar. El 31 de desembre de 1950 es va fer el darrer viatge. Al gener de 1951 ja es va començar a desmuntar. El material acumulat va ocupar 400 metre de via abans d’arribar a Mollerussa, mentre que per l’altra banda es va mantenir de Térmens a la Sucrera tres any més.
Llibre
De la importància del Trenquet cal pensar que va portar tot el material que es va utilitzar per fer la presa del pantà de Camarasa. Aquesta i molt altra informació, sobretot de testimonis que van viure el tren, l’estan recollint Campos i Garralon i la posaran en un llibre que esperen treure en un parell d’anys.
Us recordem que podeu comentar aquesta notícia o qualsevol tema relacionat amb el municipi al Fòrum del Palau d’Anglesola.