17.06.2013 - 14:44
En un moment en què l’alta velocitat espanyola continua sense enllaçar les principals ciutats del corredor mediterrani i és desacreditada per l’alt cost de moltes línies i el poc rendiment que se’n treu, avui s’ha inaugurat amb les màximes autoritats valencianes i espanyoles el tram Alacant-Madrid, que ha costat 1.920 milions d’euros i ha reforçat encara més l’estructura radial de la xarxa. A l’arribada a Alacant, uns tres-cents manifestants de diversos col·lectius han rebut les autoritats, encapçalades pel president valencià, Alberto Fabra, el president espanyol, Mariano Rajoy, i Felipe de Borbó, amb una forta escridassada. S’hi veien estelades i banderes republicanes i s’han fet esclatar petards durant la conferència de premsa. Alacant queda ara a dues hores de Madrid, però continuarà sense connexió d’alta velocitat amb València i, de fet, es trigarà quasi el mateix anar d’Alacant a Barcelona directament amb Euromed que passant, amb TGV, per Madrid.
A l’acte també hi han assistit la presidenta de Castella-la Manxa María Dolores de Cospedal, la ministra de Foment Ana Pastor i el ministre d’Afers Estrangers José Manuel Margallo. La nova línia s’obrirà al públic demà i unirà les dues ciutats en dues hores i vint minuts, una millora de cinquanta minuts en relació amb el temps actual. La inversió total ha estat de 1.920 milions d’euros.
Nou anys després que el govern espanyol de José María Aznar posés la primera travessa, el tren d’alta velocitat arriba a la segona capital de província del País Valencià, sense que de moment hi hagi connexió amb València. L’obra forma part de la línia d’alta velocitat Madrid-Castella la Manxa-País Valencià-Múrcia i una part del seu trajecte seria inclòs en el corredor mediterrani, segons el Ministeri de Foment.
La infrastructura és la prolongació de la línia Madrid-Albacete, en què s’ha construït una connexió de 165 quilòmetres fins a Alacant que fa que el trajecte amb la capital espanyola sigui de dues hores i vint minuts. Es preveu que al final de l’any es pugui fer el viatge en dues hores i cinc minuts.
El preu oficial de la classe turista és de 64,9 euros per trajecte, tot i que es poden adquirir per un mínim de 25 euros per trajecte acollint-se a ofertes segons l’anticipació i les vendes a través de la web de Renfe. També hi ha la possibilitat d’adquirir abonaments de deu viatges a 42,2 euros per trajecte. Renfe també ha començat una promoció especial de llançament de bitllets a 32,45 euros aquesta primera setmana de funcionament.
Hi haurà nou freqüències diàries per sentit i deu els divendres. El tren farà parades a Madrid, Conca, Albacete, Villena i Alacant. Els trens Alvia permetran connexions amb Santander i Gijón i a Galícia els caps setmana, segons que ha explicat Foment.
L’executiu que presideix Fabra considera que la nova infrastructura ajudarà a consolidar i potenciar el turisme provinent de Madrid i Castella-la Manxa, com també el turisme de cap de setmana i les visites d’un dia a la ciutat.