10.06.2013 - 19:01
El corredor ferroviari Mediterrani i l’Atlàntic seran a la llista final de projectes prioritaris de la Unió Europea (UE), la qual cosa permetrà accedir al finançament comunitari extra, segons el compromís ratificat avui pels ministres de Transport dels Vint-i-Set. Això deixa fora una altra vegada la gran aposta del govern espanyol (l’anterior del PSOE i l’actual del PP) pel corredor central. Tot i la insistència de la ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, i dels eurodiputats del PP i el PSOE, aquesta obra que implicaria foradar els Pirineus per connectar l’estat espanyol amb França s’ha quedat sense finançament europeu.
En una conferència de premsa des de Luxemburg al final de la reunió dels ministres de Transport, l’eurocomissari Siim Kallas ha reiterat que el mapa ferroviari ‘ha quedat acabat’. ‘Vam negociar tres anys sobre aquests mapes’, ha recordat Kallas.
Preguntada per la travessa pels Pirineus, la ministra Pastor havia reiterat aquest dilluns que el govern espanyol seguia treballant per incloure a la llista ‘totes les propostes’.
El 19 d’octubre del 2011, durant la presentació de les eixos prioritaris en infraestructures fins el 2020, el comissari de Transport ja va anunciar que Brussel·les proposava donar suport econòmic al traçat íntegre del corredor mediterrani, des de la frontera fins a Algesires, i al traçat atlàntic; i que, en canvi, descartava construir un túnel a través dels Pirineus per connectar amb França.
El govern espanyol i els eurodiputats del PP i el PSOE, però, han insistit des d’aleshores en la inclusió, també, d’aquesta connexió a través de les muntanyes, i ho han fet en tots els processos de la negociació, inclosos el Consell i el Parlament Europeu. Kallas, però, ha reiterat en diverses ocasions que els mapes “estan tancats” i que no es poden redibuixar de nou.